Nestlé schrapt eerdere beloftes om merken zoals KitKat en Perrier koolstofneutraal te maken. Er komt veel kritiek op dergelijke beloftes, omdat ze geen reële impact zouden hebben.
Nuluitstoot blijft uitstoot
Na Gucci-eigenaar Kering geeft nu ook Nestlé – voor sommige merken – zijn ambities op om koolstofneutraal te worden. Het probleem met die beloftes is dat bedrijven wel blijven uitstoten, maar hun uitstoot compenseren door bijvoorbeeld bossen te planten. Zo streven ze uiteindelijk naar een nuluitstoot, zonder dat de eigen uitstoot per se nul wordt.
Misleidend, zeggen milieuorganisaties en ook steeds meer rechtbanken. Danone-dochter Evian staat in de VS terecht voor zijn koolstofneutrale claim, terwijl Arla in Zweden de term “netto nul klimaatafdruk” niet meer mag gebruiken. In Frankrijk klaagt een consumentenbond Nestlé aan omdat het bedrijf beweert dat Nespresso koolstofneutraal is.
Niet meer compenseren
Nestlé zal nu niet langer compenseren, maar streeft wel nog naar een netto-nuluitstoot in 2050. De merkproducent zegt de focus te verleggen naar het terugdringen van de uitstoot, in de eigen activiteiten en de toeleveringsketen van de groep. Dat wil het bedrijf onder andere doen door boeren te helpen met regeneratieve landbouw. Al bestaan ook twijfels over die aanpak, want de concrete resultaten meten is moeilijk.
Ook plannen om de merken Sweet Earth Foods en vleesvervangers Garden Gourmet koolstofneutraal te maken, laat de groep vallen, meldt Bloomberg. Wel gaan sommige merken van Nestlé nog steeds prat op hun koolstofneutraliteit, waaronder vitaminebedrijf Garden of Life.