Europeanen shopten vorig jaar opnieuw vaker over de grens, maar Nederlanders verkiezen lokale webwinkels: ze kochten voor slechts 5 miljard euro in buitenlandse webshops.
Stijging voor internationale e-commerce
Nederlanders deden vorig jaar slechts 15,2% van hun online aankopen bij buitenlandse webshops, voor een bedrag van 5 miljard euro. Dat is bijzonder weinig, vergeleken met andere Europese land. Het grote aanbod van sterke Nederlandse webwinkels, zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH, is hier niet vreemd aan. Zalando springt eruit als ’s lands favoriete cross-border platform.
De cijfers komen uit nieuw onderzoek in zestien landen van Cross-Border Commerce Europe, een platform dat internationale e-commerce in Europa wil promoten. Europeanen shopten vorig jaar opnieuw vaker over de grenzen: de online cross-border markt in de EU was in 2022 goed voor een totale omzet van 179,4 miljard euro geboekt (exclusief reizen), een stijging van 4,8% in vergelijking met 2021. 27,3% van alle online aankopen in Europa zijn cross-border aankopen. Een jaar geleden was dat nog 26,8%.
Luxemburg versus Nederland
De kampioenen van het grensoverschrijdend shoppen zijn opnieuw de Luxemburgers: meer dan 80% doet onlineaankopen in het buitenland. Dat is te verklaren door het feit dat Luxemburg klein is en over weinig sterke lokale spelers beschikt, terwijl een zeer groot percentage van de bevolking online actief is. Zij shoppen op populaire platforms zoals Zalando, ASOS, Veepee, FNAC en Amazon.
Belgen deden vorig jaar 39,5% van hun online aankopen in het buitenland, goed voor een omzet van 6,4 miljard euro. 42% van de Belgische online shoppers koopt wel eens iets in een buitenlandse webshop.
Duitse webshops populair
In het VK daalt het aantal online aankopen over de grens al jaren, als gevolg van de Brexit. Britten besteden nog 17% van hun online aankopen, of 258 miljard euro, in buitenlandse webshops. De consumenten hebben er hun vertrouwen in buitenlandse aankopen verloren, wat heeft geleid tot een daling met 8%. Regelgeving en hogere verzendkosten zijn lastige drempels voor cross-border e-commerce.
Het land met de sterkste buitenlandse webshops is nog steeds Duitsland, met dank aan gerenommeerde merken als Bauhaus, Hugo Boss, HelloFresh, Zooplus en Zalando. Ook Zweden heeft een sterk internationaal onlineaanbod, met IKEA, H&M en Na-kd. Nederland staat op de derde plaats met 66 cross-border webwinkels in de Top 500, onder andere dank zij Euronics, C&A en Philips (Signify).