Gangnam, een wijk in het zuidelijke deel van Seoul, heeft internationale bekendheid verworven dankzij de virale hit “Gangnam Style”. Naast het aanstekelijke deuntje en dansje biedt Gangnam bovendien een fascinerende mix van luxe, winkelen, food en entertainment. Woppa!
“Work hard, play hard”
Gangnam is synoniem voor rijkdom en luxe. De buurt staat bekend om zijn chique woonwijken, modieuze boetieks en toprestaurants. De straten zijn bezaaid met luxueuze merkwinkels, stijlvolle cafés en trendy nachtclubs, die zowel bewoners als bezoekers op zoek naar glamour en design aantrekken. Met torenhoge wolkenkrabbers als skyline komt de verfijnde wijk helemaal tot leven als de zon ondergaat.
“Work hard, play hard?” De Koreanen konden het hebben uitgevonden. Na het werk stromen ze massaal naar de trendy bars, nachtmarkten en streetfood-hallen voor een paar flesjes soju, kleurrijke bibimbap of wereldberoemde kimchi. Dat Seoul zich profileert als food-trekpleister, is mede aan de wijk te danken. De uitgaansscène van Gangnam weerspiegelt dan weer de wereldwijde invloed van de stad op de (K-)popcultuur en is de “go-to” voor liefhebbers van muziek, mode en entertainment.
Tussen traditie en moderniteit
Toch is Gangnam ook overdag een toevluchtsoord voor shoppers en fashionista’s. Van extravagante luxemerken tot innovatieve boetieks, ervaring staat er centraal. Zo is de beroemde COEX Mall een van de grootste ondergrondse winkelcentra van Azië, terwijl alleen al de ‘foodcourt’ van luxewarenhuis Lotte Department Store indrukwekkend is.
Tegelijk biedt Gangnam ook een inkijk in het rijke culturele erfgoed van Seoul. De buurt is de thuisbasis van een aantal opmerkelijke culturele bezienswaardigheden: zo zijn er de Bongeunsa Tempel uit de achtste eeuw en het Seoul Arts Center, een cultureel complex waar prestigieuze voorstellingen en tentoonstellingen worden gehouden. Gangnam omvat zo de essentie van het moderne Seoul, de “capital of cool” van Azië, balancerend tussen traditie en moderniteit.
Kom je mee op Retailhunt naar Seoul? Bezoek in oktober samen met RetailDetail en topmanagers uit de retailsector de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.