De modemarktplaatsen About You, Yoox Net-a-porter en Zalando breiden hun gezamenlijk klimaatplatform uit. Ze leren er merken hun CO2-voetafdruk meten en klimaatdoelen stellen.
Klimaatleerplatform
Het ‘Fashion leap for climate’-initiatief gaat zijn tweede jaar in. Concurrenten About You, Yoox Net-a-porter en Zalando hebben met dat programma samen een ‘klimaatleerplatform’ gecreëerd, waar ze merkpartners helpen duurzamer te worden. In het eerste jaar namen 55 merken deel, nu nodigen ze 250 merkpartners uit.
Via het leerplatform willen de drie retailers de merken ondersteunen bij het meten van hun eigen CO2-voetafdruk en om wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen te stellen. 85% van de merkpartners die deelnamen aan de eerste editie zeggen ‘Science Based Targets’ – op wetenschap gebaseerde doelen die voor een grondige analyse van de uitstoot en de reductieplannen zorgen – nu beter te begrijpen, aldus Zalando.
De industrie samenbrengen om gezamenlijk uitdagingen aan te pakken is volgens David Schneider, co-CEO bij Zalando, cruciaal om een positieve impact te hebben in de hele sector. “We zijn ervan overtuigd dat dergelijke partnerschappen de drijvende kracht zijn achter vooruitgang en dat alleen door samen te werken een langdurige impact mogelijk is.”