“Toon me een foto en ik schat je maat”, belooft een nieuwe tool van Zalando. De e-tailer wil klanten zo helpen meteen de juiste maat te bestellen. Later volgen ook 3D-avatars en virtuele paskamers.
Foto-analyse
“Klanten helpen de juiste pasvorm te vinden is een belangrijk onderdeel van het verdiepen van de klantrelatie. Het is frustrerend om op een artikel te moeten wachten om er vervolgens achter te komen dat het niet past”, zegt Stacia Carr van Zalando. De modemarktplaats lanceert daarom een nieuwe tool: aan de hand van twee foto’s in strakke kleding kan Zalando de lichaamsmaten van de klant voorspellen.
In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kunnen consumenten zo al persoonlijk maatadvies krijgen voor bovenstukken en jurken. Momenteel geldt de functie wel enkel voor dameskleding. De tool zal in de toekomst verder uitbreiden naar meer categorieën en markten.
Opstapje
Zalando hoopt het aantal retours te verminderen en op langere termijn de hoeveelheid textielafval terug te dringen. Het bedrijf gaat de maten van zijn klanten immers delen met de merkpartners, zodat ook zij de pasvormen van hun consumenten beter leren kennen. Privacygewijs belooft het platform dat de foto’s niet worden bewaard, enkel de maten.
De maataanbevelingen zijn een opstapje naar “een meer gepersonaliseerde virtuele paskamerervaring”, meent Zalando. Voor dat laatste lanceerde het bedrijf in april een proefproject. “In de toekomst kunnen beide technologieën worden geïntegreerd zodat klanten een 3D-avatar kunnen creëren die hun lichaamsvorm nauwkeuriger weergeeft, rekening houdend met hun maten.”