Wisselkoersen duwen omzetcijfer omlaag
De totale omzet van Metro voor het derde kwartaal kwam uit op 14,9 miljard euro: een daling van 2,7 procent ten opzichte van de 15,3 miljard euro een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten steeg de omzet licht met 0,1 procent.
De grootste terugval kwam er in Oost-Europa, waar de omzet met 14,2 procent daalde naar 3,5 miljard euro, voornamelijk door de verkoop van Real in die regio. In de regio’s Azië/Afrika en West-Europa (zonder Duitsland) was er sprake van een daling van respectievelijk 0,6 procent en 0,2 procent. Op thuismarkt Duitsland steeg de omzet met 2,9 procent naar 6 miljard euro.
In het derde kwartaal maakte de volledige Metro Group een nettoverlies van 83 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte winst van 15 miljoen euro.
Verkoop Real
Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet na wisselkoerseffecten met 2,2 procent naar 7,5 miljard euro, voor wisselkoerseffecten was er sprake van een groei van 2,3 procent. Ook hier kwam de grootste daling op naam van de regio Oost-Europa, waar de omzet met 6,4 procent daalde. Enkel in Duitsland was er met een groei van 3,1 procent sprake van vooruitgang.
De omzet van Media-Saturn, waartoe de ketens Media Markt en Saturn behoren, steeg in het derde kwartaal met 0,9 procent na wisselkoerseffecten naar 4,56 miljard euro. Hier deed Oost-Europa het beter dan de rest, met een groei van 2,6 procent. Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 11,5 procent. De verkoop werd vooral gestuwd door het WK voetbal.
Winkelketen Real zag de omzet met 13 procent dalen naar iets meer dan twee miljard euro. Hier was de vergelijkbare omzetgroei (voor wisselkoerseffecten) wel 5,1 procent, vanwege de verkoop van Real in Rusland, Roemenië, Polen en Oekraïne. Bij Galeria Kaufhof tenslotte bleef de omzet vrijwel stabiel met een groei van 0,3 procent naar 2,4 miljard euro.