EssilorLuxottica, de brillengigant achter onder meer Ray-Ban en Oakley, is aangeklaagd voor illegale prijsafspraken. De prijzen zouden zo tot een elfvoud zijn opgeblazen, beweert een Amerikaanse consumentenorganisatie.
Met honderden aanbieders
Een prijsafsprakenkartel in de Verenigde Staten houdt de prijzen voor brillen en zonnebrillen al jaren kunstmatig (toren)hoog. Meer dan twintig fabrikanten van merkbrillen zouden betrokken zijn, maar EssilorLuxottica is volgens een Amerikaanse consumentenbond “de aanstichter en belangrijkste uitvoerder” van het kartel.
Onder andere de fabrikanten Frames for America en For Eyes Optical zaten naar verluidt mee in het complot, zo bericht Bloomberg. Ze zouden overeengekomen zijn om de voorwaarden van hun afspraken niet openbaar te maken. De consumentenorganisatie sleept ’s werelds grootste brillenconcern daarom in San Francisco voor de rechter. Ook hoopt de aanklager dat nog meer gedupeerden zich aansluiten.
Naast de retailmarkt zou EssilorLuxottica via dochterbedrijf EyeMed bovendien met honderden aanbieders in de oogzorg afspraken hebben gemaakt. Zo werden miljoenen Amerikanen gepusht om de “te dure brillen” van de producent te kopen. Als veruit de grootste brillenproducent ter wereld, met ook een sterke retailpositie als eigenaar van Pearle, Sunglass Hut en meer, is het concern al vaker beticht van monopoliegedrag en een oneerlijke concurrentiepositie.