Het Amerikaanse avontuur van Lidl verloopt erg moeizaam. De discounter stelt er nog maar eens een nieuwe CEO aan en sluit een tiental onrendabele winkels.
Tijd voor rendement
Alweer een nieuwe CEO voor Lidl in de Verenigde Staten: Michal Lagunionek keert na twee jaar terug naar Europa en wordt vervangen door Joel Rampoldt. De keuze is opvallend, want Rampoldt werkte tot nu toe als managementconsultant. Hij heeft noch ervaring als CEO ,noch in fooddiscount, meldt Lebensmittel Zeitung.
Nochtans wacht de nieuwe topman een zware taak: Lidl wil al lang stevig voet aan wal krijgen in de Verenigde Staten, maar daar slaagt daar moeilijk in. Afgelopen weekend zouden nog tien verlieslatende winkels definitief de deuren hebben gesloten. In februari snoeide de keten er ook al in het administratief personeel. Overkoepelend Lidl-CEO Kenneth McGrath dringt nu aan op rendement en het verstandig kiezen van locaties.
Rampoldt gelooft alvast in de disruptieve kracht van uitdagers zoals Aldi, Amazon en natuurlijk Lidl, en ziet daarbij vooral heil in huismerken. Op dit moment hebben die nog maar een marktaandeel rond de 17% in de VS. Locatiegewijs concentreert Lidl zich dan weer op de oostkust, waar het naar nieuwe, succesvolle locaties zoekt. Ook zijn er plannen om een logistiek centrum in Pennsylvania te openen en een klantenpanel op te starten om de lokale noden te begrijpen.