Acht Blokker-werelden
Blokker wil voortaan volop inzetten op “meer sfeer, gemak en mode in het huishouden“. Daartoe nam de Nederlandse huishoudketen niet alleen het assortiment maar ook het volledige interieur onder handen. Dat alles na uitgebreid consumentenonderzoek en tests.
De grootste vernieuwing is het opdelen van het assortiment in acht ‘werelden’. Zo moet de consument makkelijk het juiste product kunnen vinden: ‘schoonmaken & huishouden’, ‘wassen & strijken’, ‘koken & bakken’, ‘eten & tafelen’, ‘opbergen & organiseren’, ‘wonen & sfeer maken’, ‘spelen & verrassen’ en ‘actueel’.
Lagere schappen, heldere verlichting en inspirerende instore communicatie moeten het geheel extra overzichtelijk maken. Naast in de Amsterdamse Jodenbreestraat gaat Blokker het nieuwe concept ook uittesten in Eindhoven, Alkmaar, Nijmegen, Alphen a/d Rijn en in de Maasstraat in Amsterdam.
Exclusieve partnerships
Een ander belangrijk element in de nieuwe formule zijn exclusieve partnerships. Zo pakt de nieuwe Blokker uit met een geselecteerd assortiment 24Kitchen-artikelen. Blokker heeft met de chefs van Nederlands grootste foodplatform een collectie kookartikelen samengesteld met onder andere een vijzel, een marmeren werkplaat, een vispan en een messenset.
Onder de naam ‘Rudolph’s Bakery’ krijgt 24Kitchen-chef Rudolph van Veen ook nog een collectie bakartikelen, die in eerste instantie exclusief verkrijgbaar is bij de Blokker-pilootwinkels. Vanaf eind september is de collectie in heel het land te koop bij Blokker en zusterketen Cook & Co.
Daarnaast gaat Blokker in zijn pilootwinkels ook de verkoop van een selectie populaire Douwe Egberts-geschenkartikelen uittesten. Klanten zullen er hun D.E-waardepunten kunnen verzilveren. Ook komt er nog een exclusieve collectie keukentextiel.
Omnichannel met PostNL
Tegelijk met het nieuwe winkelconcept trekt Blokker ook volop de omnichannel-kaart. Daartoe krijgt de winkel een uitgebreid servicepunt (foto), waar de internetklant niet alleen zijn bestellingen kan ophalen of retourneren maar waar hij ook het ruimere assortiment op blokker.nl kan bekijken. De winkelmedewerkers beschikken over een tablet om de klant te helpen bij zijn online bestellingen.
Het servicepunt is bovendien een PostNL Pakketpunt waar consumenten terecht kunnen om ook andere online bestellingen op te halen of terug te brengen of om zelf een pakketje te versturen.
De winkelmedewerkers van de betrokken vestigingen hebben een intensief trainingstraject achter de rug, zowel op product- als op serviceniveau. Blokker zal de komende weken en maanden de prestaties van de pilootwinkels en de nieuwe collecties alsook de ervaringen van klanten opvolgen. Na die evaluatie wordt beslist over een verdere uitrol van de formule.