Mondelez verkocht in het tweede kwartaal minder koekjes en chocolade in Europa, door de moeizame onderhandelingen met de supermarkten. Toch heeft de snoepgroep daar globaal gezien weinig last van: de netto-omzet steeg met 17% en ook de tweede jaarhelft ziet er goed uit.
“Prijzen nu 100% zeker”
Niets kan mensen uit de koekjesdoos houden, ook stijgende prijzen niet. Dat bewijst Mondelez nog maar eens met een nieuw sterk kwartaal: de netto-omzet van de Milkaproducent steeg met 17% naar 8,5 miljard dollar (7,7 miljard euro). De groei was wel bijna volledig te danken aan de prijsstijgingen van gemiddeld 15,8%.
In drie van de vier regio’s stegen ook de volumes, maar niet in Europa: “zoals te verwachten” was er in Europa een volumedaling (-4,3%) naar aanleiding van de prijsonderhandelingen met retailers, zegt CEO Dirk Van de Put. Hij noemt zelf geen namen, maar minstens al bij Colruyt verdwenen begin mei de Mondelez-producten wekenlang uit de rekken. Colruyt vond de gevraagde “tariefstijgingen niet te verantwoorden”, waarna de fabrikant de leveringen stopte. Pas begin juni kwam er een akkoord.
Mondelez verhoogt de vooruitzichten voor 2023, nu “de prijsstelling 100% zeker is” – lees: de onderhandelingen zijn achter de rug – en China ook weer een sterke groeier blijkt te zijn. Vooral voor Oreo en kauwgum is in China nog veel potentieel. In de tweede jaarhelft verwacht CFO Luca Zaramella zowel volume- als omzetgroei, terwijl de marges ook in Europa zullen verbeteren. De autonome netto-omzet zal wellicht meer dan 12% groeien, terwijl de nettowinst ongeveer 2% zal zakken. De maker van Côte d’Or heeft pas ook zijn resterende belang in Keurig Dr Pepper verkocht voor 704 miljoen dollar.