Extra online aanbiedingen bij AH
Met deze flinke uitbreiding van het online verzorgingsgebied stijgt de landelijke dekking van Albert Heijns thuisbezorgservice naar 77 procent van de Nederlandse huishoudens, meldt de marktleider vandaag in een persbericht.
Zowel via de bestelsite als via de app wil Albert Heijn het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken om online te bestellen. Hiervoor kunnen klanten via een speciaal forum ook zelf verbetersuggesties doen. Naast de Bonus-aanbiedingen die ook in de winkel gelden, heeft Albert Heijn ook extra aanbiedingen die alleen gelden voor online bestelde boodschappen, om zo de online omzet te kunnen opschroeven.
Voor het dure operationele systeem van thuisbezorgen is dat zeker noodzakelijk, maar dat geldt ook voor de ophaalpunten: ondanks het feit dat klanten zelf de boodschappen ophalen en daarmee de allerduurste laatste logistieke meters voor hun rekening nemen, is ook deze manier van e-fulfilment nog geen winstmaker.
Schaalgrootte is essentieel
Alles hangt af van schaalgrootte en het zo snel mogelijk realiseren van voldoende volume, vandaar dat Albert Heijn de laatste tijd zoveel werk maakt van de online uitrol. Op 6 augustus zijn immers ook nog eens tien nieuwe ophaalpunten voor online bestelde levensmiddelen operationeel geworden.
Met deze snelle uitrol wordt de druk op de concurrentie almaar groter. Met name Jumbo voelt de noodzaak om snel stappen te nemen met online: de uitdager van Albert Heijn zit nu nog in de testfase, maar ontkomt ook niet aan de noodzaak om snel online volume op te bouwen na de daadwerkelijke online opstart.
De online uitdaging voor Jumbo
Volgens vakblad Distrifood is die nog maar een kwestie van enkele weken: Jumbo zou op dit moment de plannen bespreken met leveranciers waarmee het strategisch samenwerkt en naar verluidt is het de bedoeling om met Kerstmis de online operatie volledig op poten te hebben.
Jumbo heeft een reputatie hoog te houden als het om uitdagingen gaat, maar in vier maanden vanaf nul een online operatie opzetten met eenzelfde geografische dekking als de fysieke winkels is zelfs voor Jumbo een onmogelijke opgave. Dat het deze herfst online actief wordt, is wel zeer waarschijnlijk: dan is de belangrijke kerstperiode een mooie testcase voor Jumbo’s online operatie.