Verbeterd filiaalconcept
Taak van de formulemanager wordt het ontwikkelen en uitrollen van een verbeterd filiaalconcept. Daarnaast zal hij (m/v) ook het uithangbord worden van de keten naar externe partijen toe. Woordvoerder Cristine Braun van Lidl Nederland zegt dat een lokale formulemanager nodig is, omdat elk land zijn eigen details heeft. “Een winkel in Italië ziet er op kleine punten anders uit dan in Zweden. Daarom zijn we voor de specifiek nationale kenmerken op zoek naar een specialist“, zegt ze aan Distrifood.
Flinke groei klanten
Uit een grootschalig marktonderzoek van accountantsbureau Deloitte blijkt ook dat steeds meer consumenten in Nederland in Lidl hun primaire supermarkt zien. In het onderzoek van 2013 had Lidl een aandeel van 10,7 procent, maar in het nieuwe onderzoek is dat al gestegen naar 13,3 procent.
Ook het totale aantal klanten is gestegen. 44,1 procent van de consumenten zegt wel eens te winkelen bij Lidl, tegenover 36,6 procent een jaar eerder.
Albert Heijn verloor dan weer flink als primaire supermarkt. Hun aandeel daalde van 31,1 procent naar 28,3 procent. Het totale aantal steeg dan weer licht van 57,6 procent naar 58,8 procent. Een andere grote winnaar is Jumbo, waarvan 14,9 procent zegt het als zijn primaire supermarkt te zien, ten opzichte van 11,4 procent in 2013. Dat had voornamelijk te maken met de ombouw van C1000-supermarkten, dat zijn aandeel zag dalen van 10,1 procent naar 4,9 procent.