Beter dan concurrenten
Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper, dat 6.600 Nederlandse consumenten ondervroeg over het gebruik van streamingdiensten. In het vierde kwartaal van 2013 had 4% van de Nederlanders een abonnement op Netflix, tegenover 7% nu. Ook de naamsbekendheid steeg flink, van 71% in het tweede kwartaal van 2013 naar 86% in het tweede kwartaal van 2014.
Netflix doet daarmee stukken beter dan concurrenten Pathé Thuis en Videoland Unlimited: 3% van de Nederlanders heeft een abonnement op Pathé Thuis, een aantal dat vrij stabiel blijft. De naamsbekendheid is wel flink gestegen, van 70 naar 82%. Videoland Unlimited blijft steken op amper 1%, al zegt 2% wel eens een losse film te huren via Videoland.
40% van de gebruikers bekijkt content van Netflix op zijn laptop, 37% doet dat op een televisie waar een toestel dat Netflix streamt op aangesloten is en 31% gaat aan de slag met een tablet of smart tv. Bij Pathé Thuis ligt dat anders: daar kijkt slechts 18% via de laptop, terwijl 45% kijkt op een smart tv.