“De juiste weg ingeslagen”
De omzet van Jumbo groeide in de eerste zes maanden van het jaar met maar liefst 26% en kwam zo uit op 2,502 miljard euro, wat volgens Jumbo een marktaandeel van 14% betekent. Zelfs zonder de omgebouwde C1000-filialen groeide de omzet van Jumbo met 3,4%, een flink stuk beter dan de marktgroei van -0,2% die door onderzoeksbureau GfK werd gerapporteerd.
“Dat Jumbo beter presteert dan de markt, laat zien dat steeds meer klanten onze unieke formule echt omarmen en dat we samen met onze ondernemers en medewerkers de juiste weg zijn ingeslagen”, zegt topman Frits van Eerd in een toelichting.
Als gevolg van de ombouw van zijn filialen naar Jumbo, Coop en Albert Heijn zag C1000 zijn omzet met 33 procent terugvallen naar 1,258 miljard euro. Momenteel heeft de keten nog een marktaandeel van 6%.
Op naar 500 winkels
In de eerste helft van 2014 groeide Jumbo met 49 filialen, waarvan 45 omgebouwde winkels van C1000, naar een totaal van meer dan 440 winkels. Tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf zijn vijfhonderdste winkel geopend hebben.
Bij die 500 winkels zal vrij snel ook een online aspect zijn, want de online supermarkt van Jumbo zou volgens verschillende bronnen heel dicht bij de lancering staan. “Online winkelen bij Jumbo wordt net zo bijzonder als boodschappen doen in de Jumbo-winkels en Jumbo Foodmarkt. Vanzelfsprekend vertalen we onze formule met de laagste prijs, het grootste assortiment en de beste service ook online door”, zegt de keten over zijn websupermarkt.
Jumbo zou momenteel zijn grootste fabrikanten op de hoogte brengen van de online plannen. Voorlopig geeft Jumbo nog geen exacte lanceerdatum vrij, maar wordt er gesproken over het laatste kwartaal van 2014.