Flink minder winst
In het tweede kwartaal klokte de groepsomzet af op 7,4 miljard euro, 4,1% lager dan in het tweede kwartaal een jaar eerder. Al zit de sterke euro daar ook voor iets tussen, want exclusief wisselkoersen bleef de omzetdaling beperkt tot 1,1%. Zelf verwijst het concern ook naar Pasen: de traditioneel zwakkere week na die feestdag viel dit jaar in het tweede kwartaal.
De onderliggende bedrijfswinst kwam uit op 288 miljoen euro, ook al 15,5% lager. De winstmarge daalde van 4,4 naar 3,9%, een gevolg van “druk op de volumes” en van “investeringen op prijsniveau”. Na belastingen blijft er een nettowinst van 147 miljoen euro over, een daling met liefst 28,6%.
Status quo in Nederland, tweecijferige groei in België
In Nederland (waartoe ook België wordt gerekend) klokte de kwartaalomzet af op 2,7 miljard euro, 0,1% hoger dan vorig jaar. Op vergelijkbare basis was er wel een daling met 1,7%: volgens Ahold bleven klanten per bezoek aan Albert Heijn ook vorig kwartaal minder uitgeven dan tevoren – en dat ondanks het WK Voetbal, dat traditioneel voor een plus in de verkoop zorgt. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland bleef stabiel, de onderliggende winstmarge lag met 5% een half procentpunt lager dan een jaar eerder.
Voor België geeft Ahold traditioneel geen aparte cijfers: het management verwijst enkel naar de “succesvolle progressie in de Belgische expansie: momenteel 23 winkels en tweecijferige vergelijkbare omzetgroei”.
Flinke groei is er wel voor de e-commercetak: die zag zijn gezamenlijke omzet 18,6% groeien (op vergelijkbare basis) tot 273 miljoen euro. AH.nl kende een “verdere sterke groei”, onder meer dankzij de opening van talloze afhaalpunten. Bij Bol.com kenden de “plaza sales” (verkopen voor derden) een groei van 121%. Ook in België groeit Bol.com als kool: +110%.
Verlies van marktaandeel in VS
De (zeer belangrijke) Amerikaanse activiteiten van Ahold waren goed voor een omzet van 4,4 miljard euro, liefst 6,2% lager dan een jaar eerder (-1,7% bij constante wisselkoersen). Het concern verliest wel marktaandeel in de VS wegens de toenemende concurrentie: andere ketens openen in sneltempo nieuwe winkels, terwijl de totale markt stagneert. In de VS investeert Ahold momenteel volop in de ombouw van zijn winkels, met een nadruk op meer verse producten in de rekken. Dat drukt op de winstmarge.
De Amerikaanse webwinkel Peapod is wel een succes, met tweecijferige groei. Peapod opende trouwens ook een nieuw halfautomatisch distributiecentrum in New Jersey.
In Tsjechië tot slot boekte dochterketen Albert het voorbije kwartaal 306 miljoen euro omzet, 3,3% minder bij constante wisselkoersen. Dat was vooral een gevolg van een daling op vergelijkbare basis met -2,9%. Op 1 augustus rondde Ahold de overname af van de Spar-vestigingen, waardoor Albert marktleider wordt met ongeveer 330 winkels die dagelijks zo’n 640.000 klanten verwelkomen.