De verkoop van Yeezy-sneakers bracht Adidas al 400 miljoen euro op, maar dat volstaat nog niet om de verliezen te stelpen. Bovendien raakt het bedrijf niet af van honderd Russische winkels.
Uitverkocht
Adidas heeft er zoals verwacht geen vrolijke eerste jaarhelft op zitten: de omzet daalde met 3%, de operationele winst met 72% en de nettowinst met 92%. Het sportmerk kampt met slabakkende verkopen op zijn thuismarkt en zit opgescheept met grote onverkochte voorraden. Daarbovenop kwam de heisa rond Kanye West.
Adidas stopte vorig najaar de samenwerking na racistische en antisemitische uitlatingen van de controversiële rapper, waardoor het bedrijf bleef zitten met een grote voorraad onverkochte Yeezy-schoenen. Die worden nu toch verkocht: een eerste voorraad raakte snel uitverkocht en leverde het merk een omzet van 400 miljoen euro en een winst van 150 miljoen euro op. Om de kritiek te sussen, doneerde Adidas al 110 miljoen euro aan organisaties die haat en antisemitisme bestrijden. Een tweede voorraad komt nu op de markt.
Rusland
De verkoop van de Yeezy-sneakers zal Adidas nog geen zwarte cijfers bezorgen, wel zal het bedrijf het verwachte operationele verlies van 700 miljoen euro kunnen terugbrengen tot 450 miljoen. “2023 wordt geen jaar van winst, maar van onze business opschonen en klaarmaken voor groei”, zegt CEO Bjorn Gulden.
Een bijkomend probleem voor Adidas is de afbouw van de Russische activiteiten. Zoals de meeste Westerse fabrikanten besloot het bedrijf om Rusland te verlaten naar aanleiding van de oorlog tegen Oekraïne, maar van de ongeveer 500 filialen in het land zijn er nog een honderdtal niet verkocht of verhuurd geraakt. “Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter”, aldus de topman. Het bedrijf betaalt er immers nog steeds de huur.