Sterke euro en hoge melkprijs
In de eerste zes maanden van 2014 haalde FrieslandCampina een omzet van 5,713 miljard euro, een stijging van 3,5 procent. De winst daalde echter met 60 miljoen euro naar 104 miljoen euro: dat is een daling van 36,6 procent die te wijten was aan negatieve wisselkoerseffecten en aan lagere marges.
“De combinatie van een sterke euro, een hoge melkprijs, een daling in de afzet in een aantal Aziatische markten en de algemene politieke onrust speelden FrieslandCampina in het eerste halfjaar van 2014 parten. Desondanks is de omzet verder toegenomen door hogere verkoopprijzen. In de consumentenmarkt heeft kindervoeding, een van onze strategische groeicategorieën, het goed gedaan”, stelde CEO Cees ’t Hart.
Alternatief voor export naar Rusland
In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika bleef de omzet stabiel, maar was er wel sprake van dalende volumes. Stijgende prijzen hielden de omzet echter op peil. Het marktaandeel van FrieslandCampina zou in Nederland, Nigeria en België onder druk staan. Ook in Azië bleef de omzet nagenoeg gelijk, maar was er wel groei voor kindervoeding Friso in bijna alle landen.
FrieslandCampina spreekt geen verwachtingen uit voor het volledige jaar, maar zegt wel dat het alternatieve producten en afzetmarkten moet vinden voor het volume melk dat normaal naar Rusland wordt geëxporteerd in de vorm van kaas. Door de Russische boycot kan FrieslandCampina niet uitvoeren naar dat land.