Maaltijd- en vleeswarenproducent What’s Cooking? (het vroegere Ter Beke) wil sterker inzetten op vleesloze alternatieven, gezondere recepturen en minder verpakkingsafval.
Unieke innovatie
Toen Ter Beke (bekend van lasagnemerk Come a Casa) begin dit jaar zijn naam veranderde in What’s Cooking?, heette het dat de toekomst van het bedrijf duurzaam en plantaardig zou zijn. Projecten in die zin worden steeds concreter: het bedrijf gaat een consumentenmerk lanceren voor vegetarische charcuterie. “Dat zal klein starten, maar we denken daar op termijn, als we wat volumes beginnen te draaien, een echte groeipool van te kunnen maken voor ons bedrijf”, zegt CEO Piet Sanders aan De Tijd.
Dit najaar lanceert What’s Cooking? een naar eigen zeggen “volstrekt unieke” innovatie: op termijn wil het bedrijf 15% van de omzet uit vleesloze alternatieven halen. Nu is dat nog maar 5%. De producent zet wel meer stappen richting duurzaamheid: met een strategische klant ontwikkelt What’s Cooking? nieuwe verpakkingen die minder plastic bevatten en daardoor niet alleen milieuvriendelijker zijn, maar ook goedkoper. Recepten voor bereide maaltijden bevatten minder vlees en meer groenten. Snijresten van charcuterie worden verwerkt in nieuwe producten.
Kosten doorrekenen
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden steeg de omzet bij What’s Cooking? het afgelopen halfjaar met 11%, de bedrijfswinst zelfs met 19%. De volumes stonden weliswaar onder druk, maar het bedrijf wist de stijgende kosten met enige vertraging door te rekenen aan klanten en zette onrendabele contracten stop. Vaste jaarcontracten zijn niet meer werkbaar, zegt de CEO: “Vandaag kunnen we, afhankelijk van het contract, om de een tot drie maanden weer onderhandelen.”
De mislukte overname van Imperial Meat en Stegeman, die botste op een njet van de mededingingsautoriteiten, zal het bedrijf niet tegenhouden: “We denken er zelfs niet meer aan”, aldus Sanders. “We kunnen ook op eigen kracht groeien.”