Ultramoderne, Nederlandse technologie
De onbemande units vormen een opmerkelijk onderdeel van een ambitieus plan van ASDA om de leidende online retailer te worden. De Britse retailer maakt melding van de aankoop van technologie die de eerste volledig geautomatiseerde afhaalpunten naar het Verenigd Koninkrijk brengen.
“De ultramoderne technologie is ontwikkeld in Nederland en zorgt ervoor dat online bestelde levensmiddelen en non-food items worden vervoerd naar stand-alone units voorzien van klimaatcontrole”, stelt ASDA in een persbericht. “Daar kan de consument vervolgens de gekochte items ophalen op het moment dat het hem schikt.”
ASDA meldt niet om welke leverancier het gaat. Henk Niemansverdriet, die samen met Peter Pompen de technologie achter Superdirect.com ontwikkelde, bevestigt dat ASDA met hen samenwerkt. “Ik kan er verder geen commentaar op geven, maar het is wel zo dat wij de partner zijn van ASDA.”
ASDA breidt aantal ophaalpunten flink uit
Superdirect.com werd begin juni dit jaar failliet verklaard, na amper negen maanden operationeel te zijn geweest. In augustus was er sprake van enkele geïnteresseerde partijen voor een overname van Superdirect.com. Dat blijkt nu de Britse Walmart-dochter ASDA te zijn. Sligro, dat zo’n 37 procent van de aandelen in Superdirect.com had, ontkent via de woordvoerder betrokken te zijn bij dit Britse initiatief.
Naast de test met de onbemande units rolt ASDA ook haar bestaande ophaalpunten uit. Bij de winkels gaat dit aantal van 400 naar 600, het aantal stand-alone ophaallocaties voert ASDA op naar 200 en de retailer breidt ook het aantal ophaalpunten voor dezelfde dag bestelde items uit van 250 naar 350.
Drie nieuwe distributiecentra
In februari 2015 sluit ASDA wel zijn webshop ASDA Direct, waar de keten allerlei ranges non-foodproducten verkocht, van boeken tot tuinbenodigdheden en huishoudelijke artikelen. 80% van dit assortiment brengt ASDA nu onder bij de webshop George.com, die daarmee verandert van een online modewinkel tot een lifestyle webshop.
Het is allemaal onderdeel van een vorig jaar gelanceerd vijfjarenplan om van ASDA de leidende online retailer te maken in het Verenigd Koninkrijk. Om dit alles ook logistiek mogelijk te maken, zal ASDA de komende jaren drie nieuwe online distributiecentra bouwen.