Ondanks een mislukt offensief in West-Europa geeft de Russische harddiscounter Mere zijn internationale expansieplannen niet op: de focus ligt nu op Oost-Europese landen als Servië en Litouwen.
30% goedkoper
De pogingen van prijsvechter Mere om voet aan de grond te krijgen in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn vorig jaar op een sisser uitgedraaid: de keten sloot er al zijn winkels, officieel wegens bevoorradingsproblemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de sancties die daar het gevolg van zijn.
Dat betekent niet dat Mere Europa helemaal opgeeft: in Servië groeide de keten van dertien winkels vorig jaar naar dertig locaties nu. Volgens een analyse van Lebensmittel Zeitung zou de omzet er gestegen zijn naar 48 miljoen euro, al lijdt de keten er nog wel 360.000 euro verlies. In Litouwen, waar de inflatie recordniveaus haalt, heeft Mere twee dozijn winkels en bedroeg de omzet vorig jaar bijna 50 miljoen euro. Mere is er gemiddeld 30% goedkoper dan zijn concurrenten.
De discounter ziet kansen in Oost-Europa, omdat de retailmarkt er nog meer versnipperd is en omdat de toelevering er vlotter verloopt. De winkels zouden zich lokaal bevoorraden, maar ook in Wit-Rusland, Polen en voor een klein deel in Rusland. Op de Russische thuismarkt zou de omzet van Mere intussen met 40% gestegen zijn, naar ongeveer 5 miljard euro.