Retailmarketingprofessionals noteren 21 september met stip in hun agenda: de Retail Marketing Day van RetailDetail garandeert tonnen inspiratie, beste praktijken en verhelderende inzichten. In turbulente tijden staat de klant meer dan ooit centraal.
Essentieel in crisistijd
Inflatie, geopolitieke onzekerheid, dalend consumentenvertrouwen… Alles inzetten op de korte termijn dan maar, en de marketinginvesteringen on hold? Dat zou niet al te slim zijn. De sprekers op de Retail Marketing Day illustreren hoe essentieel marketing wel is in crisistijden. En onze dagvoorzitter, retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Business School), kadert waarom.
Tegels! Natuursteen! Parket! Heel het land kent het liedje van Impermo, de tegelspecialist die op weg is naar nationale dekking met twintig showrooms. Zeg nu nog eens dat vloeren niet sexy zijn. Slimme marketing met impact, dat is waar commercieel directeur Diether Claeys voor gaat. Met een meedogenloze focus op ROI én op eenvoud. Maar: er is verandering op til. “We moeten onszelf heruitvinden. We gaan inspireren eerder dan indoctrineren”. Intrigerend?
Zijn boekhandels oubollig? Vergeet het maar. In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers, spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends, zoals Young Adult-literatuur, met dank aan TikTok. Het winkelconcept gaat op de schop en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven. Hoe? Dat vertellen Manu Rutsaert, algemeen directeur van Club, en Guido De Smet, directeur retail en B2B bij Standaard Boekhandel.
Snelheid maken
Wie een groeiende markt wil inpalmen, moet snelheid maken. In drie jaar tijd deed Thomas Nouws zijn geesteskind Jacob’s Conceptstore uitgroeien van één naar 24 vestigingen in België. Binnenkort opent de eerste buitenlandse winkel, in Parijs, en daarna volgt de rest van de wereld. Het succesrecept? Een wel heel bijzonder businessmodel…
Lunch Garden moest lang herstellen van de van de coronacrisis, die immers zwaar op de horecasector inhakte. De weg naar boven is nu weer ingezet, bevestigt CEO Ann Biebuyck: klanten terugwinnen doet de restaurantketen onder andere met een aangepaste kaart die focust op klassiekers en kindermenu’s, en met spaaracties.
Inclusief en divers
Op tien jaar tijd groeide Kruidvat in België van 184 naar 294 winkels. Eén van de aandachtspunten voor de keten: inclusiviteit en diversiteit in het aanbod. In 2022 richtte Kruidvat Inclusion Council op, een onafhankelijke groep experts die helpt om te zorgen dat de producten écht voor iedereen zijn. Een topic dat ook andere retailers zal inspireren, belooft marketingmanager Lotje Wijnstra.
Over “Retailtainment” zal Sarah Xhauflaire van Deloitte het hebben: de winkelervaring evolueert naar ‘fygitale winkels’ die technologische oplossingen en visuele merchandising integreren om een ervaringsgerichte, gepersonaliseerde winkelervaring te creëren.
Punten sparen
Dat het perfecte loyaltyprogramma niet bestaat, is dan weer het uitgangspunt in de duopresentatie van Joost Vugts van marketing experience platform Voyado en Olivier Van Duyse van digital agency US. Hoe ga je verder dan louter punten sparen? Hoe zet je data om in gepersonaliseerde campagnes? Een presentatie met do’s en don’ts en veel sprekende voorbeelden van hoe het (niet) moet.
Hét buzzword van het jaar is zonder twijfel “generatieve kunstmatige intelligentie”. Maar wat kan AI betekenen voor retailers? Heel wat, als we retail industry advisor Manas Bharadwaj van Microsoft mogen geloven. Denk aan de analyse van klantgedrag en -voorkeuren om een gepersonaliseerde klantervaring te optimaliseren. Een nieuwe wereld gaat open…
Ook op zoek naar marketinginspiratie? Niet aarzelen dan! De Retail Marketing Day van RetailDetail vindt plaats op 21 september in Antwerpen. Reserveer snel uw ticket via onderstaande link.