Het is moeilijker en duurder dan ooit om online klanten aan te trekken en vast te houden. Gepersonaliseerde content houdt shoppers tevreden en verhoogt de conversie, met behulp van artificiële intelligentie.
Hogere conversie
“Uit onderzoek blijkt dat 90% van de klanten vertrekt als ze geen gepersonaliseerde content voorgeschoteld krijgen op je website”, zegt account executive Max Goudsmet van CM.com, marktleider in de Benelux wat betreft AI driven conversational software. “86% daarentegen is bereid om zelfs meer te betalen als ze wél een goede klantervaring verkrijgen door gepersonaliseerde content.”
Het belang hiervan valt moeilijk te overschatten: “Het is vijf tot vijfentwintig keer moeilijker en duurder geworden om online klanten aan te trekken en vast te houden. Eens klanten binnen zijn moet je ze dan ook koste wat kost zien te behouden, want als een klant weer vertrekt, heb je je marketingbudget weggegooid. Personaliseren en een goede klantervaring dragen bij tot een hogere conversie.”
Relevante content
Inspire, de AI personalization engine van CM.com, helpt retailers om hun aanbod en communicatie af te stemmen op de verwachtingen van elke individuele klant. “We zetten AI in om het surf- en koopgedrag van shoppers te analyseren en op basis daarvan gepersonaliseerde content naar voor schuiven, op maat van de shoppernoden. Bijvoorbeeld, ik bezoek de website van een vastgoedmakelaar en ik ga daar op zoek naar appartementen tussen 200.000 euro en 400.000 euro in Antwerpen: dan zal ik bij een volgend bezoek relevante content zien, en geen villa’s van anderhalf miljoen euro in de Kempen.”
Verschillende retailers gaan hiermee al aan de slag: Blokker bijvoorbeeld, of Vacansoleil: “Je hebt gezocht naar een vakantie op Mauritius? Dan krijg je aangepaste content en ook gepersonaliseerde e-mails voor die bestemming binnen het prijsbudget in de gekozen periode.”
Must-have
In Nederland is dit topic momenteel hot en trendy. “De markt is er absoluut klaar voor. In België is het product nog minder bekend, maar we zijn overtuigd van het potentieel. Dit is voor retailers een must-have. De implementatie is niet complex: we zijn een service georiënteerd bedrijf, ons team doet al het werk op het vlak van integraties, API-koppelingen… Ook qua prijszetting zijn we toegankelijk. De cijfers over de return on investment spreken voor zich: die ga ik zeker delen in mijn presentatie.”
Op de Retail Marketing Day op 21 september gaat Max Goudsmet dieper in op de mogelijkheden van personalisering via AI, met sprekende voorbeelden en cijfers. Die dag betreden ook sprekers van Lunch Garden, Impermo, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club, Microsoft, Voyado en Deloitte het podium. Boek nog snel je last-minute ticket via onderstaande link.