Jumbo geeft België niet op, maar gunt zichzelf wat meer tijd: vijftig winkels in 2025 is nu het doel en winstgevendheid is geen jaren veraf meer. Het assortiment wordt bijgestuurd om de Vlaming te overtuigen.
Weerbarstig
Jumbo had zich de komst naar België anders voorgesteld, geven topmannen Ton van Veen en Peter Isaac toe. Het loopt moeizamer dan gedacht, maar van opgeven is geen sprake: “Vorig jaar hebben we wel alles opnieuw even tegen het licht gehouden, om vervolgens volmondig ja te zeggen tegen de verdere groei in België”, zeggen ze in een interview met HLN. “We are here to stay!”
“De omstandigheden in België zijn weerbarstiger dan we vier jaar geleden dachten”, voegt Van Veen toe: Jumbo had hier op betere prijzen en marges gerekend, maar het margeprofiel in België is vergelijkbaar met dat in Nederland. Dat de supermarktketen in België nog verlies maakt (4,1 miljoen euro vorig jaar) verontrust de topman echter niet: Jumbo focust op de lange termijn. “Het moment waarop we winst gaan maken, is geen jaren veraf meer.”
Vertraging
De teller staat na bijna vier jaar op dertig Belgische winkels. Dat de expansie zo traag verloopt, heeft te maken met de vergunningswetgeving: in België wordt bijna letterlijk voor elk project systematisch beroep aangetekend. Dat veroorzaakt telkens tot anderhalf jaar vertraging. “Die honderd vestigingen in een paar jaar, dát hadden we misschien beter niet gezegd.” Vijftig winkels in 2025 is volgens Van Veen “aannemelijk”.
Jumbo moet de Vlaamse consument nog overtuigen van zijn onderscheidende formule, beseffen de topmannen. 3.000 van de 16.000 referenties zijn nu unieke Belgische referenties: daar heeft de keten nog stappen te zetten. “We merken: hoe dichter richting West-Vlaanderen, hoe groter de behoefte ook aan meer regionale, Belgische producten.”
Foodmarkt
Toch geloven Isaac en Van Veen in de kracht van de Jumbo-formule: “Er is in België werkelijk geen andere supermarkt die zo ver wil gaan in de combinatie van laagste prijs, grootste assortiment en beste service. Noem ons dus gerust een Colhaize.” Waarmee ze doelen op de prijzen van Colruyt in combinatie met het assortiment van Delhaize.
Jumbo bevestigt ook dat de eerste Belgische Foodmarkt in het najaar van 2024 zal openen in Gent, op de site waar ook Decathlon en Weba gevestigd zijn. Foodmarkt is een formule met een dubbel zo groot assortiment en meer beleving: chefs bereiden er maaltijden in de winkel en er is ook een restaurant, het Jumbo Foodcafé, waar je ter plaatse kan eten. E-commerce met bezorgen aan huis is echter nog niet voor morgen: daarvoor moet Jumbo eerst meer winkels hebben in Vlaanderen.