“Mierzoete misleiding”
Dit jaar namen 26.000 consumenten deel aan de verkiezing van het ‘meest misleidende voedingsproduct’, waarvan ruim 10.000 op Capri-Sun Multivitamin stemden.
“Geen wonder”, klinkt het bij Foodwatch: “één zakje van 200 ml bevat bijna net zoveel suiker als een cola. Toch promoot Coca Cola het drankje actief richting kinderen en geeft het onterecht een verantwoord imago richting ouders door vitamines toe te voegen en te claimen ‘drank met vruchtensappen en bronwater’. Coca Cola draagt met die mierzoete misleiding bij aan het overgewicht onder kinderen. Onverantwoord en niet van deze tijd!”
“Transparantie op de verpakking”
De frisdrankgigant weigerde echter de prijs in ontvangst te nemen: “Wij herkennen ons niet in de beweringen over Capri-Sun. Wij vinden betrouwbare informatie over onze producten heel belangrijk. Op alle verpakkingen kan je precies lezen wat er in zit en dat is bij Capri-Sun ook het geval”, zegt woordvoerder Arjanne Hoogstad voor de camera van Foodwatch. Ouders moeten maar de achterkant van de verpakking lezen en “op basis daarvan zelf een afweging maken”, vinden ze bij Coca-Cola.
Foodwatch betreurt dat Coca Cola als grote speler zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen: “Het bedrijf kan een mooie voorbeeldrol spelen in het kindermarketingdebat. Foodwatch blijft dan ook aandringen bij ’s werelds grootste frisdrankproducent om te stoppen met het misleiden van ouders en met de kindermarketing voor het mierzoete drankje Capri-Sun.”
Capri-Sun haalde het onder meer van Albert Heijn Rundervink, belVita Breakfast Meergranen en Knorr Boeren Groentesoep.