Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van winkelcentra zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.
“Het tij is gekeerd”
In vergelijking met vorig jaar kregen de grote Belgische winkelcentra deze zomer 8,5% meer bezoekers over de vloer. De omzet steeg met gemiddeld 8,1%. In september, nu het weer zonniger is, zijn er nog 1% meer bezoekers dan vorig jaar en zelfs 4,5% meer dan in 2019.
Het slechte zomerweer is dus maar één verklaring, volgens Ceusters. In vergelijking met de periode voor de coronapandemie is fysiek winkelen weer in trek, met dank aan de komst van nieuwe winkelconcepten. “In juli werd er zo voor 8,6% meer uitgegeven tegenover dezelfde periode vorig jaar. En ook de vergelijking met 2019 is bijzonder: +6,6% in juli. Voor augustus zijn de cijfers even opmerkelijk: +7,6% tegenover vorig jaar en +7,5% tegenover 2019, vlak voor de coronapandemie”, zegt Hans Van Laer van Ceusters.
Hij ziet de trend zich alvast ook positief voortzetten in de nabije toekomst. “Het tij is gekeerd.” Vorig jaar waren de mensen iets voorzichtiger met hun uitgaven door de energiecrisis, terwijl ook de naweeën van corona meespeelden. “Maar intussen is het vertrouwen terug en lonen de grote inspanningen die geleverd zijn om de winkelbelevenis te vergroten.” Zo zit er liefst 12 miljoen euro aan investeringen in de pijplijn voor Les Grands Prés, dat zijn twintigste verjaardag viert.