Jumbo sluit zich aan bij de internationale inkooporganisaties Epic en Everest om lagere prijzen te onderhandelen met merkfabrikanten. In beide groeperingen heeft de Duitse marktleider Edeka een dominante positie.
Lagere prijzen, betere marges
Jumbo sluit zich aan bij de Europese inkooporganisaties Everest en Epic Partners. Daarover doken woensdag al geruchten op, die de retailer nu bevestigt in een persbericht. De samenwerking gaat onmiddellijk van start en zal de retailer volgend jaar al belangrijke schaalvoordelen bieden.
“Deze samenwerking leidt tot een meer gelijkwaardige inkooppositie ten opzichte van internationale A-merkleveranciers”, zegt CEO Ton van Veen. Jumbo is in Europa immers een kleine speler met een beperkte onderhandelingspositie tegenover de grote multinationals. Dat verandert nu, wat zich moet vertalen in lagere prijzen en betere marges. “Ook geeft het ons de ruimte om verder te investeren, niet alleen in ons assortiment, maar bijvoorbeeld ook in verdere verduurzaming.”
Europese nettoprijzen
Zowel Everest als Epic Partners werden opgericht door de Duitse supermarktketen Edeka en worden geleid door CEO Gianluigi Ferrari, die voordien de retailalliantie Agecore (met Colruyt Group) leidde. Everest heeft ook Picnic en het Franse Système U als leden. Met Jumbo erbij behaalt de combinatie 100 miljard euro aan omzet. De organisatie zou onderhandelen met 44 Europese merkfabrikanten over uniforme Europese nettoprijzen: ze wil met andere woorden wat doen aan de beruchte “territoriale leverbeperkingen” die grote prijsverschillen voor identieke merkproducten in Europa veroorzaken.
Epic Partners verenigt naast Edeka onder andere Migros (Zwitserland), Biedronka (Polen), Jerónimo Martins (Portugal), ICA (Zweden), Esselunga (Italië) en Magnit (Rusland). Deze alliantie onderhandelt ‘on top’ condities met de grote merkfabrikanten en lag al enkele keren onder vuur wegens vermeend machtsmisbruik.