Outdoormerken doen het goed
VF zag vooral zijn outdoormerken goed presteren: zij deden hun omzet met 11% stijgen tot 2,2 miljard dollar (1,7 miljard euro). Speerpunt Timberland kon 15% groeien: vooral in de Amerika’s (+22%) liep het goed en in Europa was er groei met zowat 15%. In de regio Azië-Oceanië was er daarentegen maar een lage eencijferige vooruitgang.
Schoenenmerk Vans trok 12% hoger dankzij een Aziatische omzettoename van bijna 40%: in Europa zowat 15% en in de Amerika’s was er een minieme stijging. The North Face deed 9% beter dan in 2013 dankzij alweer Azië (+15%) en de Amerika’s (+10%), in Europa zat de toename onder de 5%.
De jeansmerken (met o.a. Wrangler en Lee) waren goed voor een omzet van 750 miljoen dollar of net geen 600 miljoen euro. Bij constante prijzen was er een toename van de omzet met zowat 2%, Wrangler deed het iets beter dan dit gemiddelde met een omzetstijging van 3%.
Imagewear (+3% tot 293 miljoen dollar of 229 miljoen euro) en sportkleding (+ 5% tot 163 miljoen dollar of 128 miljoen euro) vervolledigden het plaatje.
Marge stijgt door betere verkoop premiummerken
Voor het volledige jaar gaat VF uit van een omzet van 12,3 miljard dollar (9,6 miljard euro), 8% meer dan in 2013. Ook de winstgevendheid ging erop vooruit: de brutomarge steeg met 0,70% tot 48,3%, dankzij een verschuiving van de verkoop in de richting van merken met een hogere marge.
Mede daardoor steeg de nettowinst over het derde kwartaal van 433,8 miljoen dollar (340 miljoen euro) naar 470,5 miljoen dollar (370 miljoen euro).