De webwinkel 123inkt heeft afgelopen jaar meer dan een half miljoen bestellingen verstuurd voor een totale waarde van 43 miljoen euro. Daarmee blijft de online shop van de eigenzinnige ondernemer Gerben Kreuning snel doorgroeien. 123inkt.nl is een prijsvechter die cartridges voor printers verkoopt.
De onderneming is in de afgelopen vijftien jaar gegroeid vanuit een marktkraam die Kreuning had op computerbeurzen, waar hij in eerste instantie software en cd’s verkocht. Eind jaren negentig stapte hij over op cartridges en vanaf 2000 verkoopt hij deze online. ‘De naam 123inkt.nl hebben we gekozen vanwege de associatie met “snel”:
je hebt 1, 2, 3 je inkt. Tegenwoordig heb je zelfs als je voor tienen ‘s
avonds bestelt de spullen de volgende dag al in huis. Het nadeel is dat
sommige mensen bij ‘inkt’ denken aan het navullen van cartridges. Puur
voor de naamsbekendheid en om te laten zien dat we geen inktnavulbedrijf
zijn, gaan we daarom dit jaar nieuwe campagnes voeren’, zegt Kreuning tegen het vakblad Twinkle.
Kreuning denkt dat het succes van de webwinkel te danken is aan de combinatie van lage prijzen en service. Desnoods stapt er iemand van de winkel in de auto om zelf een bestelling af te leveren als de onderneming een fout heeft gemaakt. De service heeft echter ook grenzen. Als een klant onredelijk is en mijn personeel uitscheldt, dan is het
snel bekeken. Dan zeggen we gewoon: jij mág niet meer bij ons
bestellen. Dat vind ik wel stoer,
eigenlijk. Met een database van 570.000 klanten kunnen we ons zulke
stappen veroorloven.’