Schandaal in China
De nettowinst van McDonald’s viel in het derde kwartaal met maar liefst dertig procent terug naar 1,07 miljard dollar (840 miljoen euro) en ook de omzet viel terug naar 7 miljard dollar (5,5 miljard euro), een daling van vijf procent. Op elke grote markt moest de keten toezien hoe het aantal klanten terugviel, deels omdat veel consumenten zich vragen stellen bij de kwaliteit van het voedsel bij McDonald’s.
In de Verenigde Staten daalde de vergelijkbare omzet met 3,3 procent. Concurrent Chipotle maakte gebruik van die terugval om zijn marktaandeel te vergroten en liet een vergelijkbare omzetgroei van 19,8 procent optekenen in het derde kwartaal. In Europa daalde de vergelijkbare omzet met 1,4 procent en een schandaal in China zorgde er voor dat de vergelijkbare omzet er terugviel met maar liefst 22,7 procent.
CEO Don Thompson geeft dan ook toe dat McDonald’s met een imagoprobleem kampt en op zoek is naar een nieuwe manier om klanten aan te trekken. Zo gaat het menu’s vereenvoudigen en komen er meer opties om hamburgers zelf samen te stellen. Op dat vlak heeft McDonald’s al enkele proefprojecten lopen waarbij klanten zelf combinaties kunnen maken.