Om zijn digitale folder te promoten plaatst Aldi een QR-code op steeds meer verpakkingen. De retailer is echter niet van plan om de papieren folder af te schaffen.
Inzetten op populaire producten
Sinds vorige zomer vinden klanten op de brikverpakkingen volle, halfvolle en magere melk van het Aldi-huismerk Milsa een QR-code die leidt naar de digitale folder van de discounter. Dat testproject blijkt succesvol te zijn verlopen, want nu breidt de retailer de QR-code uit naar bijkomende productverpakkingen.
“Na onze melkbrikken zijn onze Delinut hazelnootpasta en Delinut hazelnootpasta duo aan de beurt”, zegt marketingdirecteur Isabel Henderick. “We blijven inzetten op populaire Aldi-producten die op verschillende momenten van de dag op de keukentafel komen te staan.” De QR-code prijkt ook op de verpakkingen van de sneetjes jonge Gouda, de sandwiches en de halfvolle melk in PET-fles van Milsa. Daarnaast zet Aldi de code op de winkelkar, het kasticket, broodzakken en de papieren zakjes voor groenten en fruit.
Papier blijft effectief
Door een QR-code te integreren op zijn verpakkingen wil Aldi de toegang tot de digitale reclamefolder vergemakkelijken. “Marktonderzoek leert ons dat Belgen open staan om digitale folders te raadplegen, maar de weg ernaartoe complex vinden”, aldus Henderick. Toch is Aldi niet van plan om de papieren folder af te schaffen: “De papieren folder is tot op vandaag een van de meeste effectieve manieren om Belgische huishoudens rechtstreeks te bereiken.”
Wel meer retailers zetten in op een digitalisering van de folder: de papier- en verspreidingskosten zijn sterk gestegen en ook duurzaamheid is een motivatie. In België stopte bijvoorbeeld Carrefour met het verdelen van papieren folders in Brussel en Antwerpen, terwijl Delhaize de oplage met de helft verminderde. Lidl verspreidt zijn folder via Whatsapp in België, net als Aldi in Luxemburg.