“Wereldwijd unieke samenwerking”
Het is de bedoeling dat de nieuwe inkoopentiteit, die vooralsnog nog geen naam heeft, al in november dit jaar operationeel is. Volgens beide retailers is dit nieuwe inkoopverbond wereldwijd uniek,”omdat het voor de eerste keer is dat de inkoopmacht wordt gebundeld van twee leidende bedrijven die twee verschillende businessmodellen hebben en geografisch ideaal bij elkaar passen”, aldus het persbericht van Metro Group.
Auchan is ’s werelds elfde grootste retailer gemeten naar omzet en is actief in 16 landen met hypermarkten en supermarkten. In 2013 was de omzet 48,1 miljard euro. Metro afficheert zich in de persverklaring vooral als een groothandel, want in de landen waar Metro als retailer actief is, is Auchan niet aanwezig.
Metro zette in 2013 op zijn beurt circa 66 miljard euro om en heeft een wereldwijd netwerk van 2200 winkels in 31 landen. De groothandelsactiviteiten gaan onder het merk Metro/Makro Cash & Carry, terwijl Metro als retailer opereert onder de formules MediaMarkt en Saturn (consumentenelektronica), Real (hypermarkten) en Galeria Kaufhof (warenhuizen).
Leveranciersrelaties versterken door hardere inkoop
De inkoop van de internationale FMCG-merkartikelen adresseert volgens de nieuwe inkoopalliantie met name de grote multinationale fabrikanten die in hooggeconcentreerde markten opereren. De merkloze non-fooditems koopt de nieuwe inkoopalliantie in bij leveranciers in Azië en Oost-Europa, via centrale inkoopkantoren in Hongkong en Shanghai.
“Deze overeenkomst tussen twee toonaangevende spelers in de sector is een geweldige gelegenheid om de business te ontwikkelen en de relaties met onze belangrijke leveranciers te versterken”, aldus Vianney Muliez, bestuursvoorzitter van Auchan.
Zijn Metro-collega Olaf Koch voegt daaraan toe: “We willen de kracht van beide organisaties gebruiken om maximale synergie te realiseren in de relatie met onze gemeenschappelijke leveranciers en kostenbesparingen realiseren die we vervolgens aan onze klanten kunnen doorgeven.”