(Publireportage) Retailers beknibbelen op hun folderbudget, maar shoppers willen niet stoppen met lezen. Ga voor lagere kosten én meer bereik, adviseert marktleider PromoPromo: de digitale folder is een volwaardig medium met een mooi bereik tegen een lage kost.
“Digitale folders is een nieuw medium met eigen kracht”
Flink wat retailers besparen nu noodgedwongen op hun budget voor de papieren folder. De papier- en distributiekosten zijn immers sterk gestegen en gemeenten leggen taksen op. Maar de consument wil niet stoppen met het lezen van folders: het medium blijft populair, het groeit zelfs. “Maar dan digitaal: een nieuw medium, gebaseerd op een oud medium” Dat zegt Maarten van Deurzen, CEO van Retail Media Support.
“Vooral de jongere consumenten lezen de folder graag digitaal in een app. De kracht van de PromoPromo app zit ‘m in de unieke combinatie van adverteren en content. Mensen lezen folders om aanbiedingen te zien én om inspiratie op te doen. Ze doorbladeren ook de magazines als een soort van entertainment. Dat gaat zelfs nog belangrijker worden.”
“Een eigen medium”
Promopromo is onderdeel van Retail Media Support, marktleider van de Benelux: nummer één app in België met 2 miljoen downloads, en ook in Nederland heeft Retail Media Support een leidende positie met de app AlleFolders. Het bedrijf groeit sterk nu het momentum gunstig is voor digitale folder-apps.
Digitale folders zijn immers de ideale vervanging of uitbreiding van de papieren folder. Ook retailers die zelf al een digitale folder publiceren, doen hun voordeel met PromoPromo: “Via onze app hebben retailers een groter bereik dan met hun eigen app of website – uitgezonderd dan de grote supermarktketens. Maar zelfs Albert Heijn ziet dat onze app extra traffic genereert. Klanten gaan geen tientallen apps van retailers op hun smartphone zetten.”
Anderzijds is het voor sommige retailers ook een nieuw medium: “Bol.com had nooit een papieren folder maar is nu wel zeer succesvol met de digitale folders verspreiden via ons platform.”
Daarom helpt Retail Media Support retailers met het opmaken van de digitale folder. “Het begon als een één op één vertaling van de fysieke folder, maar we zien dat aangepaste formats beter werken. Met een kleiner aantal promoties per pagina, bijvoorbeeld: 4 tot 6 in plaats van 20. Dat is overzichtelijker. Je moet het de lezer makkelijker maken. We hebben ook de zoekfunctionaliteit verbeterd, zodat mensen makkelijker kunnen zoeken naar promoties.” De digitale folder is bovendien een flexibel format. Je kan de folder bijvoorbeeld aanpassen in functie van het weer – denk aan een onverwacht mooi barbecueweekend – of wanneer er een artikel is uitverkocht.
“De manier om goedkoop aan brand-awareness te bouwen”
Met de digitale folderplaatsing op PromoPromo kan een retailer miljoenen impressies per maand bereiken. Als je dat doorrekent naar kosten per contact is het een uitzonderlijk voordelige manier om brand awareness op te bouwen en te onderhouden. Alleen om deze reden is het goed om aanwezig te zijn op PromoPromo. Of je nu met promoties werkt of niet. Potentiële klanten scannen door de app en je wordt zeker gezien.
Retail Media Support werkt met een staffeltarief voor adverteren op PromoPromo. “Je betaalt enkel voor de gelezen folders. Er is dus geen sprake van weggegooid budget. Bovendien is de marketinginvestering is voorspelbaar. Heb je 100.000 lezers per maand, dan kost je dat 2 cent per gelezen folder. Door een staffel te kiezen, heb je zekerheid dat je geen extra kosten maakt, ook als de folder meer lezers trekt dan vooraf verwacht.”
Van de folder naar de winkel
Wat de folderapp extra interessant maakt, is dat je als retailer een interessante doelgroep bereikt op het juiste moment: mensen openen de app wanneer ze van plan zijn om te gaan shoppen. En dat kan PromoPromo ook bewijzen: “Wij kunnen via GPS-tracking zien of mensen na het lezen van de folder naar de winkel komen. Ook het doorklikken naar de webshop van de retailer meten we, maar de meeste aankopen gebeuren toch in de fysieke winkels. Voor de GPS-data werken we samen met Accurat, een Belgische partij die onafhankelijk van ons de analyses uitvoeren. Die informatie is een belangrijke meerwaarde voor de retailers. Tegen betaling kan de retailer ook een prominente plaats in de app krijgen. Via ons dashboard is het goed meetbaar wat een investering in een prominente plek in de folder oplevert in extra bezoeken aan de winkel.”
Hoge waarderingen
Promopromo is de afgelopen tijd sterk gegroeid, met klanten als Albert Heijn, Action, Aldi, Hema, Lidl en Zeeman. Zij zien hoe de folderapp hun bereik vergroot naar een relevante doelgroep, tegen een lage kost. De app krijgt bovendien hoge waarderingen van gebruikers. De digitale folder zou dan ook standaard in de mediamix van elke retailer moeten zitten, concludeert van Deurzen.
Benieuwd naar wat PromoPromo voor u kan betekenen? Contacteer sales manager David Baens via david@promopromo.be.