America Today en MS Mode werken aan nieuwe groei. De Nederlandse modeketens, opgericht door ondernemer Roland Kahn en gegroepeerd onder Cool Investments, blijven marktkansen zien – ook al was 2022 geen onverdeeld succes.
Belangrijke digitale introducties
Onder leiding van een nieuwe generatie – Jonathan Kahn is vandaag managing partner – richt Cool Investments zich “op mogelijkheden om in de komende jaren marktkansen om te zetten in een evenwichtige en stabiele groei”. De voorbije jaren zetten de ketens al in op logistieke digitalisering en winkelautomatisering, maar ze konden de vruchten daarvan (nog) maar gedeeltelijk plukken.
MS Mode zorgt voor de groei: de netto-omzet steeg van 109,5 miljoen euro in 2021 naar 122,3 miljoen euro vorig jaar. Een kwart van de verkopen gebeuren er vandaag online. Het EBITDA bleef vrij stabiel op 8,1 miljoen euro, met dank aan “gedifferentieerde prijsaanpassingen” en productiviteitsverbeteringen. MS Mode focuste vorig jaar op een meer gesegmenteerde collectie en marketingstrategie per land. De plussize-keten werkte ook aan de omnichannel-formule en de binding met de klant.
CEO Dennis Mok ziet veel online en offline expansiemogelijkheden in Frankrijk, naast verdere groei in de Benelux en Spanje. In de komende tijd vallen “belangrijke digitale introducties” te verwachten. zo zet Cool Investments in op AI-toepassingen voor klantpersonalisatie, vraagvoorspelling en voorraadbeheer. “Reden genoeg om ICT de komende jaren hoog op onze investeringsagenda te houden”, klinkt het.
Comeback in winkelstraten
America Today bleef het daarentegen moeilijker hebben. De keten “heeft gedurende een groot deel van 2022 tegenvallende resultaten getoond”: de omzet zakte naar 48,6 miljoen euro, tegenover 85,4 miljoen euro een jaar eerder. Het operationeel resultaat dook zelfs in het rood naar -4 miljoen euro. De keten sloot ook tien winkels. Een segmentatiestrategie, die focuste op selecte klantendoelgroepen, bleek niet te werken.
Cool Investments blijft niettemin in America Today geloven. De keten gaat externe merken toevoegen aan het assortiment en wil ook via meer onlinemarktplaatsen verkopen. America Today wil zelfs veel nieuwe fysieke winkels openen in Nederland en België, en is daarmee al van start gegaan.