Action maakt dit jaar weer een nieuwe groeispurt door: de discounter boekte ruim 30% meer omzet in de eerste negen maanden. De keten verlaagt nu ook de prijzen van producten.
Richting 2.500 winkels
De netto-omzet steeg dit jaar tot nu toe met 30,5% naar 7,9 miljard euro. Dat heeft Action te danken aan de aanhoudende expansie: er kwamen tot en met september nog eens 153 winkels bij, waarmee het aantal winkels inmiddels 2416 bedraagt, in elf Europese landen. Er waren ook enkele mijlpalen bij: in Duitsland opende de discounter zijn 500e winkel, in Oostenrijk de honderdste en in Italië de vijftigste.
Toch nam de omzet ook op vergelijkbare basis toe met 19,2%. Vooral het aantal klantbezoeken steeg, mede dankzij prijsverlagingen in het assortiment. Ook nu kondigt CEO Hajir Hajji verdere prijsverlagingen aan: “Sinds afgelopen zomer zien we dat de trend van hogere inkoopprijzen is omgekeerd, waardoor we al meer dan 900 artikelen (15% van ons assortiment) in prijs konden verlagen, soms met meer dan 10%.”
Omdat Action inmiddels dertig jaar bestaat, ontvingen medewerkers een jubileumbonus. In september lanceert de keten ook zijn eerste circulaire product in de Benelux-winkels: een opbergmand vervaardigd van gerecycleerd plastic uit de eigen bedrijfsvoering. Meer lanceringen van circulaire producten volgen later.