Voor Capri Holdings, de holding boven luxemerken als Versace en Jimmy Choo, is 2023 een jaar van hoogten en laagten. De groep wordt volgend jaar overgenomen, maar ziet de vraag zakken en duikt eerst nog in het rood.
Einde in mineur
Boekjaar 2023 eindigt op een valse noot voor luxegroep Capri: de omzet kelderde met 10,5% in het laatste kwartaal naar 1,3 miljard dollar (1,2 miljard euro). Op vergelijkbare basis zakte de omzet met 3%. Vooral Versace verkocht minder: een daling van 8,6% op vergelijkbare voet.
Toch heeft de groep het over een groei in de “hoge enkele cijfers” voor het hele jaar, zonder te specifiëren hoeveel dat precies is. Zowel Versace en Jimmy Choo zouden zelfs een dubbelcijferige groei hebben opgetekend, allebei goed voor een recordtotaal. Michael Kors klokte af op een omzetgroei rond de 5%.
Capri gaat er ook prat op 12,6 miljoen namen aan de klantendatabase te hebben toegevoegd. Wel heeft die investering ook een keerzijde: de groep nam onder andere een nieuw e-commercesysteem in gebruik, waardoor de kosten in het laatste kwartaal de winst wegvraten. Netto kwam het resultaat uit op 34 miljoen dollar (30 miljoen euro) onder nul, te vergelijken met 81 miljoen dollar in de plus een jaar eerder. Gecorrigeerd bedroeg de nettowinst 121 miljoen dollar, tegenover 152 miljoen dollar vorig jaar.
Overname van 8,5 miljard
“Met Versace, Jimmy Choo en Michael Kors hebben we drie ongelooflijk krachtige merken om onze toekomstige groei te stimuleren”, zegt CEO John D. Idol niettemin. Het bedrijf maakt zich op om volgend jaar in handen van modegroep Tapestry te komen. De eigenaar van merken als Coach en Kate Spade betaalt liefst 8,5 miljard dollar voor de luxeholding.
“Hoewel we erkennen dat er op korte termijn onzekerheden zijn in Noord- en Zuid-Amerika, zijn we bemoedigd door de sterke trends in Azië en de aanhoudende groei in Europa, het Midden-Oosten en Afrika”, vervolgt Idol. In 2024 verwacht Capri lage groei, maar “ook na het boekjaar 2024 blijven we vertrouwen houden in ons vermogen om onze langetermijndoelen te bereiken dankzij de veerkracht van de luxesector en onze drie iconische merken.”