Diepe duik na ‘creatief boekhouden’
Vergeleken met de cijfers over het volledige boekjaar 2013/14 dat Tesco in februari 2014 afsloot, is de teruggang in winstgevendheid helemaal schrikbarend: toen rapporteerde de distributeur nog een bedrijfswinst van ruim 3,3 miljard pond (ruim 4,2 miljard euro). Dit moet weliswaar gezien worden tegen de achtergrond van het boekhoudschandaal dat de Britse marktleider sinds september achtervolgt. De cijfers van vorig jaar zijn immers deels het resultaat van ‘creatief boekhouden’.
Uit het boekenonderzoek bleek dat Tesco in zijn boekjaar 2013/14 voor 70 miljoen pond aan niet-bestaande winst had geboekt. Een kwalijke praktijk, die in de eerste helft van het huidige boekjaar nog werd overtroffen met liefst 118 miljoen pond aan niet-verklaarbare winst. Hierdoor zijn inmiddels zeven topmanagers gesneuveld en moest het ooit zo trotse Tesco diep door het stof.
Tesco neemt het zekere voor het onzekere
Doch zelfs na correctie van deze ten onrechte geboekte bedragen is de vandaag gecommuniceerde winstverwachting opmerkelijk, zeker omdat het hier opnieuw een verlaging betreft van een al veel lagere winstprognose die Tesco op 23 oktober heeft afgegeven.
Tesco neemt met andere woorden het zekere voor het onzekere en accepteert nu alvast een correctie, om bij de bekendmaking van de jaarcijfers over 2014/15 niet opnieuw onderuit te gaan. In de verklaring van vandaag legt bestuursvoorzitter Dave Lewis de opnieuw verlaagde winstverwachting alvast uit als een gevolg van investeringen “in het Tesco van de toekomst”.
Investeren in lagere prijzen en hogere service
“Tesco is erop gericht om datgene te doen wat goed is voor onze klanten”, aldus Lewis. “We willen duurzame waarde creëren. De stappen die we daartoe zetten, zijn van invloed op onze kortetermijnwinstgevendheid. Ze zijn niettemin essentieel om ons bedrijf weer gezond te maken.”
Tesco heeft de banden met leveranciers aangehaald – daarbij komt de terugkeer van de gerehabiliteerde inkoopdirecteur Matt Simister als geroepen – en investeert de retailer in betere verkrijgbaarheid van producten (het reduceren van out-of-stocks), lagere consumentenprijzen en betere klantenservice. Daarvoor heeft Tesco ruim zesduizend nieuwe winkelmedewerkers in dienst genomen.
Winst van 1,4 miljard pond, of zelfs (iets) minder…
Op 8 januari van het nieuwe jaar zal chief executive Lewis en gedetailleerder verslag geven van zijn plannen om Tesco structureel beter te positioneren. Dan wordt ook duidelijk hoe de belangrijke kerstperiode voor de in de problemen geraakte marktleider is verlopen. “Onze prioriteiten blijven het verbeteren van onze concurrentiepositie in het Verenigd Koninkrijk, het beschermen en versterken van de handelsbalans, en het heropbouwen van vertrouwen en transparantie”, aldus Lewis.
Met een operationele winst van maximaal 1,4 miljard pond heeft Tesco de verwachtingen opnieuw getemperd. Letterlijk stelt de retailer dat het winstcijfer “de 1,4 miljard pond niet zal overschrijden“, wat zelfs impliceert dat iets lager dan 1,4 miljard ook nog tot de mogelijkheden behoort. Veel lager zou echter – alweer – funest zijn.