Jumbo werkt aan een herziening van zijn Zeven Zekerheden. Daarbij stapt de retailer af van een aantal harde garanties, waaronder de laagste prijs (in Nederland), of gratis boodschappen voor de vierde in de rij aan de kassa.
Klantverwachtingen veranderen
De 7 Zekerheden van Jumbo dateren al van 1996: toen bedacht oprichter Karel van Eerd samen met zijn kinderen Colette, Frits en Monique een reeks beloften voor de klanten van de supermarktketen, die zich zo beter kon onderscheiden van zijn concurrenten. 27 jaar later zijn die zekerheden evenwel aan herziening toe, omdat de verwachtingen van klanten veranderen. Daarom wil Jumbo nu de garanties opfrissen om relevant te blijven voor de klanten.
Sommige garanties zijn gewoon ingehaald door de realiteit. Dat geldt bijvoorbeeld voor de wachttijdgarantie bij de kassa’s: die is eigenlijk overbodig geworden nu klanten volop gebruik kunnen maken van zelfscankassa’s, zegt Jumbo-woordvoerder Ronald van der Aart aan Distrifood. Ook garanties over versheid zijn voorbijgestreefd: “Dat hoeven we niet te garanderen, maar mogen klanten standaard van ons verwachten”.
Dat ook de laagsteprijsgarantie (die overigens in België nooit van kracht was) verdwijnt, springt uiteraard het meest in het oog. Klanten doen er volgens de retailer steeds minder beroep op, omdat er complexe regels aan verbonden zijn. Bovendien kennen de huismerken sinds 1996 een steile opmars. Wel wil de supermarktketen de basisbelofte “Euro’s goedkoper” blijven nakomen. Jumbo zal zich scherper onderscheiden op prijs, assortiment en service.