Markthal op Marktplaats mag niet
“Ik verwachtte met J&S in een echte marktsfeer te gaan ondernemen. Op de buitenmarkt hier vlakbij daar loop je op een markt. Hier binnen is het exclusiever en er heerst geen marktsfeer”, aldus Kemp. J&S wilde met de versunit goedkope vleesproducten verkopen aan de gemiddelde Rotterdamse consument “en niet aan exclusieve klantwensen voldoen”.
Slager Kemp, die inmiddels een bod van 165.000 euro voor de versunit kreeg, moest de aanbieding van de Markthal-directie verwijderen omdat dit niet zou zijn toegestaan. “Ik heb nu overleg met projectontwikkelaar Provast en verhuurder Corio over mijn plannen. Daarnaast ben ik met meerdere geïnteresseerden in gesprek over de verkoop”, aldus Kemp.
Geen verwachtingen
De slager heeft geen verwachtingen meer van de bijzondere verslocatie onder de indrukwekkende kleurrijke plafondschildering die nog geen drie maanden geleden werd geopend. “Ik kan beter nu verkopen dan over een tijdje. Dan staan er meer units te koop.”
“Ik blijf bij mijn bewering dat er over twee jaar gegarandeerd dertig huurders verdwenen zijn. Sommige ondernemers halen een omzet van slechts 100 euro per dag”, stelt Kemp. “In het begin was het stervensdruk, maar het blijft op maandagen vaak heel stil. Ik heb met alle Markthal-ondernemers contact en hoor veel geluiden over teruglopende omzetten”, vertelt de slager.
De vershal trekt genoeg belangstellenden en kijkers. In de eerste maanden kwamen er twee miljoen mensen, de Sinterklaasweek trok 160.000 bezoekers. “Maar kijkers zijn geen kopers”, constateert hij.
Meer huurders vertrekken
De versunit van J&S is niet de eerste lege kraam in de Markthal: telerscoöperatie Buutegeweun van Goeree-Overflakkee is inmiddels vertrokken vanwege teleurstellende omzetten en faillissement. Een snoepkraam kreeg een andere ondernemer en Arq Veggie Food zegde het huurcontract van drie maanden op.
Er komen echter ook nieuwe ondernemers in de Markthal: zo openden onlangs een kraam met internationale kaassoorten, Monsieur Saucisson worstspecialiteiten en restaurant Fellini Rotterdam.
De toekomst
Of de Markthal Rotterdam een succes wordt, moet nog blijken: de enorme bezoekersaantallen in de eerste openingsweken zeggen nog weinig over de omzet die de ondernemers moeten gaan realiseren. Velen van hen tekenden een proefcontract voor de huur van drie maanden in plaats van een tweejarig contract.
Niet alleen de prijs en de periode, ook dagelijkse openingstijden plus een wekelijkse koopavond vergen veel bedrijfskosten van een versconcept. Wanneer de drommen kijkers uit de openingsperiode zijn verdwenen moeten Rotterdammers de Markthal dan ook voor de dagelijkse boodschappen weten te vinden.
Deskundigen verwachten dat met name het onderscheid met de supermarkt, de nadruk op ambacht, de versbeleving, de aandacht voor lokaal en regionaal, de kwaliteit en de unieke sfeer de doorslag moeten geven als succesfactoren voor de Markthal.
Tegelijkertijd zijn er twijfels over het prijsniveau, dat nu nog te duur zou zijn. Bovendien ontbreekt tot nu toe volgens critici de authentieke levendige marktsfeer in de Markthal, hoewel de naam anders doet vermoeden.
Een ander geluid komt van ondernemers van de omringende verswinkels en van vershandelaren van de naburige buitenmarkt: zij vrezen invloed op hun omzet vanwege een aanzuigende werking van de speciaalzaken in de Markthal.