Aan de Bredabaan in Schoten heeft Jysk woensdagochtend zijn grootste Belgische winkel geopend, in een nieuwbouw die ook onderdak biedt aan zusterbedrijf Sofacompany én aan het hoofdkantoor. De retailer ambieert 125 winkels in België.
Dubbel zo groot
Schoten is waar het Belgische verhaal van Jysk in 2017 begon. Die eerste winkel groeide uit tot een succesverhaal: het is in omzet de grootste winkel van de Deense interieurketen in de Benelux. Het verouderde pand barstte echter uit zijn voegen, dus toen de retailer de kans kreeg om een nieuwbouw in gebruik te nemen op de plaats van de oude Renaultgarage vlakbij, volgde de beslissing snel. Nu staat er een vlaggenschip dat twee keer zo groot is, volgens het allernieuwste Scandinavische winkelconcept.
Jysk heeft er 1400 m² winkelruimte en 600 m² magazijn. De winkel staat in verbinding met een 600 m² grote Sofacompany: die keten is eveneens onderdeel van de Lars Larsen groep. Beide moeten elkaar versterken. Onder het winkelpand bevindt zich een ruime parking, op de etage neemt de retailer zijn nieuwe hoofdkantoor in gebruik.
Potentieel voor 125 winkels
In België opende Jysk op zes jaar tijd 57 winkels. “Dat zijn er nog 65 te weinig,”, zegt country director Frank Christant, die op 125 winkels mikt. “Tijdens de coronacrisis dachten we dat we even dat we het met minder winkels konden doen, maar nu zien we dat online stabiliseert op een aandeel van 15%. We willen lokaal aanwezig zijn, tot op tien kilometer bij elke klant. We openen gemiddeld tien winkels per jaar.” Dat doet Jysk hoofdzakelijk in de periferie: “We hebben wel andere locaties getest, maar de meeste stadsconcepten bleken geen succes. In steden heb je wel passage en conversie, maar de gemiddelde besteding ligt fors lager, mensen kopen er minder matrassen en meubilair.”
Bij Jysk is alles gericht op efficiëntie. De retailer heeft één winkelconcept, met uniforme schappenplannen. Centraal staat de matrasstudio. Elke winkel heeft minstens één slaapexpert, die opleiding volgde aan de Jysk Sleep Academy. Er is wel ruimte voor lokale accenten: “Uit het globale assortiment van 12.000 artikelen kiezen wij er 4.000. Er zijn culturele verschillen. In België verkopen we boxsprings, Fransen willen heel dikke matrassen. Belgen besteden wat meer aan decoratie dan Nederlanders, dus geven we die categorie wat meer ruimte.”
“Bij Jysk kan je carrière maken”
Wat zijn de sterke punten, waarmee Jysk het verschil maakt? “Dit is een familiebedrijf. We doen alles op de lange termijn”, zegt Christant. Hij geeft twee voorbeelden. “Met de hoge inflatie hebben we in marge geïnvesteerd om de prijzen laag te houden. Dat hebben lang niet alle retailers gedaan. En toen het bedrijf een nieuw winkelconcept voorstelde, hebben we besloten om meteen álle winkels in drie jaar tijd te verbouwen. Dat is extreem.” Met de opening van Schoten hebben alle 57 Belgische winkels nu het nieuwste concept. In Nederland zijn het er nu 75 van de 100.
Een troef is het diverse assortiment: Jysk begon ooit als matrassenverkoper, daar kwamen dan al gauw dekbedden bij, meubels, tuinmeubels en decoratie. “We hebben de touch van het Scandinavisch design, dat nog altijd heel populair is. En we hebben de slagkracht op prijzen. Onze winkels zijn klein, daardoor kunnen we klanten meer aandacht geven. We investeren enorm in onze mensen: wie hier binnenkomt als verkoper of assistent-winkelmanager krijgt wel 23 dagen per jaar training. Bij Jysk kan je écht carrière maken: wij willen onze managementfuncties invullen met 90% eigen doorgroei. Ook voor ons is het knokken om mensen aan te trekken: de situatie is het moeilijkst rond steden als Antwerpen, Gent en Brussel, maar wij moeten gelukkig geen winkels sluiten door personeelstekort.”