Aangepast aan lokale consumenten
De vestiging aan het Prof. De Moorplein is een initiatief van drie studenten en moet een gezond en betaalbaar alternatief vormen voor gangbare fastfoodproducten. Pechka serveert “verantwoorde ovenmaaltijden met aardappel van over de hele wereld”. Naast gepofte aardappel biedt Pechka een variatie aan andere aardappelproducten: voor het ontbijt staat bijvoorbeeld zoete aardappel met kwark en kaneel of aardappelpannenkoeken op de kaart.
Aardappelgroothandel Jansen-Dongen, leverancier van aardappelen aan de Russische Pechka-keten, paste het oorspronkelijke concept aan aan de westerse consument. Jansen-Dongen heeft samen met de studenten onderzocht hoe het concept aansluit bij de behoeften van de hedendaagse consument. Deze is “in een verzadigde, snel veranderende en globale markt op zoek naar ontspanning en beleving”, aldus de initiatiefnemers.
“Onze doelstelling is om in iedere Nederlandse studentenstad een Pechka te openen. We willen in drie tot vijf jaar naar tien vestigingen toe”, aldus Michiel van Wandelen, student aan de NHTV en verantwoordelijk voor marketing en content van Pechka.