Bijna 200 toiletwinkels in 14 landen
Sinds de opening van de allereerste vestiging in de Amsterdamse Kalverstraat is 2theloo uitgegroeid tot een groep met bijna 200 vestigingen in winkelcentra, benzine- en treinstations en andere drukbezochte plekken in veertien landen. Jaarlijks maken meer dan 40 miljoen mensen gebruik van de winkelketen, waar de klant met het geld dat hij betaalt voor een bezoek aan het toilet, korting krijgt op alle artikelen die er te koop zijn.
Eigenlijk is dat succes eenvoudig te verklaren, zegt medestichter Almar Holtz in een gesprek met Het Parool: “Het was er niet en er blijkt een enorme markt voor te zijn. De webverkoop groeit explosief, winkelgebieden hebben nieuwe diensten nodig om klanten te trekken. Bij 2theloo kun je straks niet alleen naar de wc, maar ook je kleding repareren, geld pinnen, naar de stomerij en internetbestellingen ophalen.”
“Alle grote jongens willen met ons praten”
Na de Kalverstraat volgden in 2011 al gauw Amstelveen, Rotterdam en Antwerpen. Het jaar was zelfs nog niet eens voorbij of er lag al een miljoenenbod op tafel van het beursgenoteerde Villeroy & Boch. “Dat hebben we afgewimpeld. We waren nog maar net begonnen en het geld hadden we toch niet nodig”, zegt Holtz daarover.
In 2012 maakte 2theloo voor het eerst winst en sindsdien verviervoudigde de omzet elk jaar. “Als het gaat om het aantal vestigingen, kunnen wij uitgroeien tot de grootste retailer ter wereld. Starbucks, Burger King, noem maar op, alle grote jongens willen met ons praten.”
Tragisch verkeersongeval
Maar het succesverhaal van2theloo kreeg het voorbije jaar ook een gitzwart randje, toen medeoprichter Eric Treurniet bij een tragisch verkeersongeval om het leven kwam. “Die zondag zat ik al met de aandeelhouders om de tafel. Ik heb nooit overwogen te stoppen, maar het heeft me wel veranderd”, aldus Holtz.
“Het afgelopen half jaar werd ik geleefd door mijn agenda. We hadden het samen al vreselijk druk, nu had ik ineens twee banen. Het werk is een afleiding, maar je wordt voortdurend geconfronteerd met het verdriet. Ik ben niet alleen een compagnon verloren. Hij was mijn allerbeste vriend. We hadden een huwelijk, dat is weg. En zo’n harde klap had ik nooit eerder meegemaakt.”
Gelukkig had het duo net een deel van de aandelen verkocht, waardoor financieel alles geregeld was. Een geluk bij een ongeluk, “maar tijd om over alles na te denken had ik tot nu nauwelijks. Dat ga ik met de feestdagen doen. Het jongensboek is ineens heel serieus geworden”, besluit de topman in Het Parool.