Kerst beter dan kwartaal
In het Verenigd Koninkrijk daalde Tesco’s identieke omzet in de 19 weken tot 3 januari 2015 met 2,9 procent. Exclusief de kerstperiode zou de daling veel forser zijn geweest, met 4,2 procent: door de kerstomzet flink te stimuleren, wist Tesco dus een aanzienlijk deel van het identieke omzetverlies goed te maken.
Kerst 2014 leverde voor Tesco een identieke omzetontwikkeling op van -0,3 procent. Dat is heel wat beter dan de dramatische terugval van -2,4 procent die Tesco met Kerst 2013 voor de kiezen kreeg. Een jaar geleden was de prestatie met Kerst slechter dan het totale kwartaalresultaat, dat op -1,5 procent identieke groei uitkwam. Nu is deze situatie omgekeerd en presteerde Tesco met Kerst beter dan in het gehele kwartaal.
Dat geeft topman Dave Lewis hoop: “Over de hele linie hebben we onze prestaties in de loop van het kwartaal verbeterd, hetgeen leidde tot een sterke omzetprestatie met Kerst. Onze recente prestatie geeft ons vertrouwen dat we de juiste resultaten kunnen boeken, als we ons herpakken en het belang van de klant voorop stellen.”
Identieke omzet daalt ook internationaal
Ondanks de hoopgevende inhaalrace afgelopen Kerst is de -2,9 procent in het jongste kwartaal behoorlijk slechter dan de -1,5 procent die Tesco een jaar geleden in het derde kwartaal noteerde. Wel is het alweer beter dan de eerste twee kwartalen van Tesco’s huidige fiscale jaar: in het eerste kwartaal daalde de identieke omzet met 3,7 procent, in het tweede kwartaal liep dit omzetverlies zelfs op tot 5,4 procent.
Internationaal worstelt Tesco ook met een afnemende omzet: op identieke basis daalde de kwartaalomzet van Tesco buiten het Verenigd Koninkrijk met 2,7 procent. Vooral in Azië (-4,6 procent) gaat het niet goed. In Europa heeft Tesco het verlies aan identieke omzet beperkt tot -0,4 procent.
Gecombineerd met de prestaties op de thuismarkt betekent dit alles wel dat de identieke omzet van de Tesco Group in het derde kwartaal met 2,7 procent daalde. Ter vergelijking: in de eerste twee kwartalen daalde de identieke omzet met respectievelijk 3,2 en 4,8 procent.
Structurele kostenmaatregelen
Voor de toekomst staat bij Tesco alles in het belang van het herstellen van de concurrentiepositie op de Britse thuismarkt. Om te kunnen investeren in rondes van prijsverlagingen waarmee de Britse retailers elkaar bestoken, gaat Tesco structureel de kosten verlagen. Het investeert eenmalig 300 miljoen pond (380 miljoen euro) in een vereenvoudiging van de winkeloperatie, een herstructurering van de centrale overheadkosten en verbetering van de mogelijkheden om arbeid te flexibiliseren. Doelstelling hiervan is een jaarlijks terugkerend kostenvoordeel van 250 miljoen pond (320 miljoen euro).
Andere ingrijpende kostenmaatregelen zijn de sluiting van 43 verlieslatende winkels, een flinke reductie van het investeringsbudget en sluiting van een van de twee hoofdkantoren. Het kantoor in Cheshunt gaat dicht en alle managers van zowel Tesco UK als de Tesco Group zullen vanaf één locatie – Welwyn Garden City – gaan werken. Ook heeft Tesco een maatregel genomen die de aandeelhouders niet zo leuk zullen vinden: voor het financiële jaar 2014/15 keert de retailer geen dividend uit.
Hiermee geeft Dave Lewis ook een signaal af: hij zit er niet om de investeerders op korte termijn te lijmen, maar om Tesco weer gezond te maken. Gezien de conditie van de retailer is dit een proces voor de lange termijn: “We zullen enkele moeilijke veranderingen moeten maken”, aldus Lewis. “Ik ben er mij zeer van bewust dat deze veranderingen veelbetekenend zijn voor alle betrokkenen, maar we moeten de realiteit onder ogen zien.”