Nieuwe markten
Die sterke groei is er gekomen omdat er een flink aantal nieuwe markten zijn aangeboord: traditioneel wordt vooral pizza en shoarma aan huis geleverd, maar nu volgen ook cafetaria’s, bestaan er abonnementsdiensten zoals HelloFresh en leveren supermarkten en andere foodretailers ook steeds meer aan huis. “Wat mij verbaast is dat er nog geen landelijk opererende deliveryketen is in het Chinees-Indische segment“, zegt Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut aan Distrifood.
De grootste spelers zijn rijdende winkels en levensmiddelenbezorging, die goed zijn voor 275 miljoen euro omzet. Platforms als Thuisbezorgd.nl en Justeat.nl halen ondertussen al een omzet van 168 miljoen euro, terwijl er 139 miljoen euro omgaat in de bezorging van seniorenmaaltijden.
Bezorgers van pizza’s en spareribs halen een omzet van 107 miljoen euro. Wijnclubs en gespecialiseerde bezorgers moeten het doen met 72 miljoen euro, terwijl diensten als HelloFresh amper 9 miljoen euro binnen halen.