Complex bonussysteem
Met het onderzoek wil de Vereniging van Albert Heijn Franchisers (VAHFR) te weten komen hoe de bonussen en omzetpremies van fabrikanten sinds 2008 door Ahold in de boeken worden geschreven.
Sinds 2008 krijgen de onafhankelijke ondernemers zelf immers minder bonussen en ze willen weten waarom dat zo is. Ahold heeft daarrond reeds een verklaring gegeven, maar die vonden de ondernemers onvoldoende.
Als blijkt dat er een fout is gebeurd, dan eist de VAHFR een volledige schadevergoeding, met rente. Het zou daarbij om een bedrag van meer dan 200 miljoen euro gaan.
“Vroeger had je twee simpele vormen: je had de volumekorting en je had de betalingskorting. […] Tegenwoordig heb je bonussen voor van alles en nog wat: van plek op het schap tot introductiekorting of advertentiebijdragen in Allerhande. Een deel van die kortingen blijft uit het zicht van de franchisers”, zegt een ingewijde aan Distrifood. Die complexiteit zou hebben bijgedragen aan het juridische gevecht tussen Ahold en de ondernemers.