2014 zette eerste groei in, 2015 zet trend verder
Nadat foodspeciaalzaken, schoenenzaken, consumentenelektronica- en doe-het-zelfwinkels het vorig jaar weer beter deden, zal de omzet ook in 2015 licht groeien. De omzetgroei in de detailhandel heeft in 2014 naar verwachting immers iets meer dan een half procent bedragen. Hiermee wordt het sterke verval in 2012 en 2013 een halt toegeroepen.
Met een verwachte groei van 1,3% klimt de detailhandel dit jaar vervolgens geleidelijk uit het diepe dal. Hoewel het consumentenvertrouwen nog wisselvallig is, trekken economische groei, dalende werkloosheid en stijgende
koopkracht de consumentenbestedingen langzaam omhoog.
Strijd op prijs verhevigt
De detailhandel krijgt daarmee wel wat lucht, maar er is weinig ruimte om echt op adem te komen. Hoewel volume en omzet stijgen, heerst er in vrijwel alle subsectoren hevige (prijs)concurrentie. Zo daalden in de periode januari-september 2014 de prijzen in de detailhandel met gemiddeld 0,4%.
Nieuwe spelers met aansprekende concepten, zowel online als offline, winnen terrein en zetten ‘tradtionele’ partijen onder druk. Dit leidt tot een strijd op prijs en een dalend aantal winkels. De komende jaren vindt volgens het ING Economisch Bureau dan ook een herstructurering plaats van het winkellandschap.
Supermarkten: lagere omzetgroei, meer oppervlakte
Supermarkten hadden vorig jaar, ondanks het uitblijven van een algehele prijzenstrijd, te maken met forse prijsdruk. De omzetgroei komt vooral door een toename van de verkopen. Ook dit jaar wordt de prijsstijging relatief beperkt en blijft de omzetgroei, met naar verwachting 1,8%, lager dan in voorgaande jaren.
Het aantal grote supermarkten (verkoopvloeroppervlakte >1.000 m²) stijgt niettemin, door middel van nieuwbouw, ombouw en uitbreiding. Ook het aantal kleine winkels (<400 m²) neemt toe door uitbreiding van het aantal stads-, stations en campuswinkels.
Hierdoor komt het totale (verkoop)vloeroppervlak op bijna 3,8 miljoen m². Ook voor 2015 staan tientallen verbouwingen en nieuwe winkels van veelal minimaal 1.000 m² gepland.
Lichte omzetgroei foodspeciaalzaken
Foodspeciaalzaken komen dit jaar uit op een bescheiden omzetgroei. Het gat in de omzetontwikkeling sinds 2007 (-17,5%) is er echter nog lang niet mee gedicht. Die sterke omzetdaling in de afgelopen jaren kwam zowel door een dalend aantal speciaalzaken als door dalende bestedingen. Wel lijkt dit laatste vooralsnog ten einde.
Nederland telt circa 15.000 foodspeciaalzaken met brood- en banketbakkers als grootste groep. Het aanbod van speciaalzaak diversifieert echter: in plaats van zaken met een specifieke categorie – zoals brood, vlees of AGF – komen er meer winkels met een thema-assortiment, zoals producten uit een specifieke streek of keuken (Mediterraan, Aziatisch) of biologische voeding.