Koninklijk Ahold NV heeft de jacht geopend. De distributiegroep is actief op zoek naar overnames. Dat vertelde CEO Dick Boer vandaag op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het bedrijf is vooral op zoek naar acquisities als toegangsticket tot nieuwe markten.
Nieuwe markten
Expansie in nieuwe markten wordt de komende jaren een hoofdprioriteit voor Ahold, aldus Dick Boer. Hij haalde daarbij België aan als voorbeeld bij uitstek van hun expansiedrift. Concretere informatie over welke markten of bedrijven de distributiegroep viseert, werd echter niet gegeven.
Efficiëntie opdrijven
Daarnaast wil Ahold in de toekomst verder focussen op vereenvoudiging van de activiteiten en het besparen van kosten. Ahold heeft op die vlakken zowel in Europa als in de VS reeds een hele weg afgelegd, met name door het terugdringen van het gebruikte aantal informatiesystemen.
Recent was er ook de introductie van een direct marketing programma, met als doel het koopgedrag van consumenten beter te analyseren. Bovendien wil Ahold het aanbod van zijn ketens nog verder uitbreiden, zoals dat bij Albert Heijn al het geval is met meer non-food en bereide maaltijden.
Een berg cash
Dick Boer was de aandeelhouders deze uiteenzetting van Aholds strategische plannen verschuldigd, na toenemende ontevredenheid over de enorme kasvoorraad van de holding. De topman verklaarde dat de kasvoorraad al een paar jaar meer dan 2,5 miljard euro bedraagt.