Online groei
De totale omzet van de Macintosh Retail Group kwam in het vierde kwartaal uit op 241,5 miljoen euro, een stijging van 5,4% ten opzichte van een jaar eerder. Het segment Living, dat enkel nog maar bestaat uit filialen van Kwantum, steeg met 18,7% naar 55,1 miljoen euro. Bij Fashion was er sprake van een omzetstijging van 2,0% naar 186,4 miljoen euro.
In Fashion was vooral online de omzetstijging groot: de online verkoop groeide met 25,7% naar 19,8 miljoen euro. Offline was er sprake van een minimale daling van 0,2 procent. Dat was vooral te wijten aan de omzet in Fashion BeLux, die met 5,7% daalde. Fashion UK groeide dan weer met 6,1%.
Herfst en winter onder verwachtingen
CEO Kurt Staelens verklaarde het slechte resultaat onder andere aan het warme weer, waardoor “de verkoop van herfst- en wintermode achter bleef bij de verwachtingen. De positieve resultaatontwikkeling in Fashion tot en met augustus werd daardoor meer dan ongedaan gemaakt”, aldus de topman.
Voor het volledige jaar steeg de omzet van Macintosh met 5,9% naar 870,6 miljoen euro. Bij Fashion was er een groei van 6,0%, Living groeide 5,6%. Online groeide de groep in 2014 met liefst 41,3% naar 64,8 miljoen euro. De volledige jaarcijfers zullen op 19 maart bekend gemaakt worden.