Plaatsbesparing
Tot nu moesten klanten steeds naar de showrooms van Tommy Hilfiger gaan, om daar uit alle rekken de kleding te kiezen die ze willen verkopen in hun winkel. Dat is een zeer tijdrovend proces en een volledige collectie van Tommy Hilfiger neemt nu in Amsterdam meerdere verdiepingen in. Met de digitale showroom wordt dat teruggeschroefd naar één kamer met een grote vergadertafel.
In die kamer bevindt zich een groot touchscreen en verschillende andere schermen, waarmee zakelijke klanten eenvoudig door de collectie kunnen gaan om de juiste stukken uit te kiezen. Klanten hebben daarnaast ook iPads ter beschikking, waarop ze alles kunnen meevolgen.
Winkel van de toekomst
“Aan dit systeem, dat we binnenshuis hebben ontwikkeld, hebben we twee jaar gewerkt. We brengen de tijdsbesteding aan dit proces terug tot 25 procent, maar we besparen ook fysieke ruimte. En we hoeven geen samples meer te maken voor onze dertig à veertig showrooms wereldwijd: één exemplaar voor de fotograaf volstaat. De digitale kopiën gaan vervolgens in de Oracle-database. De tijd die we besparen, gaan we aan onze klanten besteden”, zegt CEO Daniel Grieder.
Amsterdam krijgt als eerste de nieuwe showroom, binnen twee à drie jaar moeten alle showrooms op deze manier werken. Daarnaast belooft Grieder dat ze binnen de twaalf maanden ‘de winkel van de toekomst’ zullen lanceren.