Groeiend marktaandeel
De omzet van Sligro groeide in 2014 met 3 procent naar 2,57 miljard euro, goed voor een nettowinst van 69 miljoen euro (+ 1,5%). “Sligro Food Group slaagde er in 2014 in om een hogere winst te realiseren, ondanks de lagere bijdrage van geassocieerde deelnemingen”, stelt directievoorzitter Koen Slippens.
“Het afgelopen jaar heeft Sligro zijn marktpositie in foodservice fors weten uit te breiden en steeg ons marktaandeel met 1,7% tot 22,9%. Naast de reeds zichtbare commerciële resultaten is door Sligro Food Group breed gewerkt aan een stevige basis, waarmee wij de komende jaren onze positie verwachten te kunnen verbeteren.”
Incidentele kosten
Voor de komende jaren ziet Sligro de grootste mogelijkheden binnen foodservice en dan vooral bij bezorging. “We hebben zelfbedieningvestigingen en bezorgvestigingen. In de bezorgvestigingen is ons marktaandeel in de markt het laagst, dus daar kunnen we nog het meeste groeien”, zegt Slippens aan BNR.
Sligro verdiende in 2014 twee miljoen euro minder in Foodretail (de supermarktketen Emté), maar dat was volgens het bedrijf te wijten aan incidentele resultaten die 4 miljoen hoger lager dan in 2013. Zo liet Sligro eerder al weten dat het avontuur met Superdirect.com hen 2 miljoen euro heeft gekost.