Beter dan verwacht
In 2014 draaide H&M een omzet van 151 miljard Zweedse kronen (16 miljard euro), die resulteerde in een nettowinst van 19,98 miljard Zweedse kronen (2,1 miljard euro): een stijging van liefst 17% ten opzichte van vorig jaar. Ook in het laatste kwartaal van het boekjaar 2014, dat eindigde op 30 november, werden goede cijfers voorgelegd: de omzet steeg met 17% naar 42,6 miljard kronen (4,6 miljard euro) en de winst was met 6,2 miljard kronen (670 miljoen euro) hoger dan verwacht door analisten.
“2014 was een heel goed jaar voor H&M“, stelt CEO Karl-Joan Persson. “Goed ontvangen collecties voor al onze merken en sterke expansie op het vlak van winkels en online hebben geholpen bij de groei van ons marktaandeel en hebben onze positie op de markt versterkt.” Persson verwacht dat deze lijn in 2015 wordt doorgetrokken en spreekt al van sterke prestaties in december en januari.
H&M wil in 2015 dan ook verder uitbreiden: zo komen er nieuwe winkels in China en de VS en zullen nieuwe markten, zoals Taiwan en Zuid-Afrika, aangeboord worden. In totaal komen er ongeveer 400 nieuwe winkels dit jaar. Daarnaast gaat het Zweedse bedrijf met H&M Beauty ook nog een lijn make-up en verzorgingsproducten lanceren.